Wszystko, co musisz wiedzieć o Meta Title i Meta Description

Metadane to jeden ze składników strony internetowej, który ma wpływ na widoczność danej witryny w sieci i jej wysokość w rankingach wyszukiwarki. Ich poprawne napisanie i implementacja są ważne, bo roboty skanujące strony zwracają na to uwagę przy ich weryfikacji. W dzisiejszym artykule przyglądamy się Meta Title i Meta Description oraz ich znaczeniu dla poprawności działania i indeksacji strony WWW. Zapraszamy do lektury.
Czym są metadane?
Metadane to – najprościej rzecz biorąc – dane opisujące zawarte na stronie informacje. Z praktycznego punktu widzenia metadane (zwane też niekiedy metaznacznikami) są opisami informującymi o zawartości poszczególnych zakładek/podzakładek i ogólnie całej witryny WWW. Co konkretnie opisują? Meta Title informuje o tym, jaka będzie nazwa konkretnej zakładki w wyszukiwarce, znacznik ten jest też zapisany w kodzie HTML/XHTML. Wyświetla się w wyszukiwarce Google jako niebieski odnośnik, położony nad zielonym adresem WWW oraz na karcie strony nad paskiem wyszukiwania (po najechaniu na określoną kartę). Wyświetlają się również przy publikowaniu strony w Social Mediach.
Z kolei Meta Description jest opisem samej strony, krótką informacją, którą użytkownik wyszukiwarki znajdzie pod zielonym adresem URL. Również zawarty jest w kodzie. Jest to opis zawartości strony/zakładki, który może (ale nie musi) być brany pod uwagę przez wyszukiwarki, daje za to internautom wiedzę na temat tego, co znajdą wewnątrz danej strony lub jej części. Meta Title i Meta Description mają więc nie tylko wpływ na widoczność i pozycję danej strony w wyszukiwarce, ale też jej odbiór przez użytkowników internetu. Jeżeli masz stronę internetową i z jakichś przyczyn nie radzi ona sobie dobrze w wyszukiwarce, zrób audyt SEO, sprawdzi on m.in. jakość doboru i implementacji metaznaczników do kodu źródłowego strony.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
Cechy Meta Title
Meta Title to jeden z pierwszych elementów skanowanych przez roboty w trakcie procesu indeksacji strony. To również element, na który najczęściej spoglądają internauci w trakcie sprawdzania wyników wyszukiwania, stąd jego istotne znaczenie przy pozycjonowaniu stron. Znacznik Title odpowiada za nadanie właściwego tytułu stronie lub jej części i jest to element, który, przy optymalizacji witryny powinien być unikalny dla każdej części strony internetowej. Przy tworzeniu go należy wziąć pod uwagę kilka elementów:
- Meta Title musi mieć odpowiednią konstrukcję techniczną – właściwa długość to 600 pikseli, co przekłada się na 55-60 znaków ze spacjami,
- najlepiej jest zacząć go od frazy kluczowej właściwej dla danej zakładki,
- nie powinien zawierać wielu fraz kluczowych, co jest klasyfikowane jako spam i może prowadzić do obniżenia rankingu lub nawet zablokowania strony,
- Title powinien dokładnie odzwierciedlać opisywaną zawartość zakładki,
- znacznik nie powinien powielać nagłówka z treści zakładki,
- dobrze, jeśli Title zawiera nazwę firmy i ewentualnie jej lokalizację (miasto), co powiąże daną frazę z przedsiębiorstwem.
Cechy Meta Description
Meta Description jest znacznikiem opisującym w skrócie zawartość tekstową i merytoryczną każdej z części witryny internetowej. Jeśli go nie ma, Google tworzy go z wybranej przez siebie części tekstu zakładki (dobierając do zapytania internauty), jednak lepiej napisać tekst samemu. Dlaczego? Dzięki tej krótkiej notatce użytkownicy internetu mają szansę zapoznania się z treścią danej części serwisu i w tym miejscu masz możliwość przekonania ich o wysokiej wartości Twojej strony, rozwiązaniu ich problemu, odpowiedzi na zapytania itp. Meta Description decyduje więc w sporym stopniu o przejściu bądź nie na konkretną stronę. Dodatkowo pojawi się w mediach społecznościowych, jeśli podzielisz się linkiem do strony w takim portalu. Jak zatem napisać Znacznik Description, żeby był dobrej jakości?
- Treść powinna być zawierać się w przedziale 155-160 znaków ze spacjami, czyli do 600 pikseli w linii prostej,
- tekst musi być wolny od błędów gramatycznych, ortograficznych, podwójnych spacji czy literówek,
- dobrze, jeśli opis zawiera frazę kluczową odnoszącą się do zakładki,
- w notatce najlepiej jest zawrzeć tzw. Call-To-Action, czyli wezwanie do działania zachęcające internautę do odwiedzin serwisu, zapoznania się z ofertą, zakupu itd.,
- pozytywnie na opis działa umieszczenie dodatkowo frazy z tzw. długiego ogona (poboczne, nieco mniej wyszukiwane), która będzie uzupełniała lub precyzowała frazę z Meta Title,
- w treści można zawrzeć odniesienie do oferty z opisywanej zakładki, nazwy produktów lub marki producentów.
Podsumowanie
Jakie płyną wnioski z powyższych informacji? Dobrze przygotowane metadane są w rękach właściciela strony narzędziem do lepszej prezentacji własnej witryny w wynikach wyszukiwania, pomagają w konwersji ruchu z internetu do serwisu, wspierają również pozycjonowanie stron WWW. Warto jest więc regularnie monitorować stan witryny i wykonywać SEO audyt, bo wytyczne Google co do metadanych i innych czynników wpływających na widoczność i pozycję danego adresu WWW w sieci często ulegają zmianom lub korektom. Strony, które nie spełniają wymogów Google, tracą swą pozycję w wyszukiwarce, a nawet mogą być zablokowane do czasu naprawienia błędów. Stąd konieczność zadbania o szczegóły techniczne witryny.