Worek prezentów, ale nie za worek pieniędzy. Ile Polacy wydają na święta?

Worek prezentów, ale nie za worek pieniędzy. Ile Polacy wydają na święta?

Okres przed Bożym Narodzeniem to czas prosperity dla branży handlu. Polacy przygotowują się i do samych uroczystości, i do obdarowania swoich najbliższych. A kiedy wreszcie na niebie zabłyśnie już pierwsza gwiazdka, zasiadają do zastawionych stołów i spoglądają pod choinkę w poszukiwaniu prezentów. Dziś przyglądamy się zachowaniu rodaków w okresie przedświątecznym. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie ile w ogóle przeznaczamy pieniędzy na święta?

Strony www Strony www

Na co wydajemy pieniądze?

Od dłuższego już czasu nasze wydatki na święta rosną. Trend ten wiąże się z ogólnym stanem polskiej gospodarki, która rozwija się coraz lepiej, dzięki czemu rośnie też i zamożność Polaków. Zamożność ta przekłada się nie tylko na wyższą kwotę przeznaczaną na prezenty pod choinkę, ale i na ogólny wzrost świątecznych zakupów. Coraz więcej wydajemy na przygotowania, coraz częściej też planujemy te wydatki i rozdysponowujemy określone kwoty na konkretne cele. 

Według raportu Deloitte „Zakupy świąteczne 2018” w 2018 roku przeciętna rodzina planowała wydać na święta około 1200 zł, z czego 44% kwoty (511 zł) przeznaczyć na kupno artykułów spożywczych, 45% (532 zł) na prezenty, zaś 11% (125 zł) na spotkania towarzyskie.[1] W porównaniu do innych badanych w tym czasie krajów UE, deklarację o zwiększeniu nakładów na organizację świąt złożyło o 5,7% osób więcej niż w 2017r., co stawia nas w czołówce. Z drugiej strony – są ciągle kraje (m.in. Wielka Brytania, Austria czy Hiszpania), gdzie na same prezenty wydaje się więcej, niż w Polsce ogólnie na święta.[2] Jest to oczywiście skutek sytuacji ekonomicznej w tych krajach i siły nabywczej przeciętnego obywatela.

Co kupić pod choinkę? Kiedy po prezenty?

Jak pokazują badania rynku, powoli stabilizują się też oczekiwania Polaków co do otrzymywanych na gwiazdkę prezentów i plany prezentowe wobec obdarowywanych przez nas bliskich. Sięgając do portfela przy zakupie podarunków, płacimy najczęściej za perfumy, kosmetyki, słodycze, książki, zegarki i biżuterię, gry, jak również odzież i obuwie oraz bony na zakupy. Najmłodsi tradycyjnie otrzymują zabawki – lalki i pluszaki, zabawki konstrukcyjne, kreatywne i artystyczne oraz książeczki. 

Nasze preferencje i oczekiwania ustabilizowały się, zaś przedświąteczna atmosfera nastraja już na tyle pozytywnie, że aż 53% ankietowanych deklaruje przekroczenie zakładanego budżetu o ponad 200 zł (w Europie średnio 32%).[3] Do przekroczenia budżetu zakupów najczęściej zachęcają nas promocje w sklepach i w internecie, ponadto spontaniczność i chęć dobrej zabawy, a także wzrost dochodów i pojawienie się na rynku produktów innowacyjnych lub nowinek technicznych.

Kiedy najlepiej udać się do sklepów po zakupy prezentów? Według badania Deloitte tu również widać zmianę: rodacy stopniowo dostrajają się do działań marketingowych branży handlowej, uczestnicząc w promocjach, wyprzedażach czy wydarzeniach innego typu. Świąteczna muzyka i dekoracje w sklepach na początku listopada nie są bezpodstawne, już 25% osób deklaruje kupno prezentów wcześniej, niż tuż przed samym Bożym Narodzeniem. Większa grupa jednak (36%) zaczeka tradycyjnie do początku grudnia i kupi podarunki w ciągu 2 tygodni. 22% ankietowanych zdecyduje się na zakupy w okresie 15-24 grudnia.


[1] Deloitte „Świąteczne wydatki Polaków. Rozrzutność czy rozsądek? Prezentacja wyników badania świątecznych zwyczajów konsumenckich w Polsce i w Europie”, listopad 2018; źródło do pobrania na stronie www Deloitte.

[2] Tamże, s. 22.

[3] Tamże, s. 11.

Opracowanie:
Igor
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży