Artykuł sponsorowany

Weryfikacja i naprawy korbowodów

Weryfikacja i naprawy korbowodów

Korbowody znajdują się między innymi w silnikach samochodowych różnych marek, a są one częścią mechanizmu korbowego. To właśnie one odpowiadają za zmianę ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. Bez tych elementów silnik nie mógłby zatem prawidłowo działać. Dowiedz się, na czym polega weryfikacja, a także naprawa korbowodów w wyspecjalizowanych zakładach mechaniki pojazdów.

Weryfikacja sprawności korbowodów

Korbowody silników samochodowych wykonane są ze stali do ulepszania cieplnego, najczęściej w procesie kucia matrycowego. Pomimo wysokich właściwości technicznych komponenty te są narażone na uszkodzenia. Działają bowiem na nie siły ciśnienia gazów, a także siły bezwładności masy. Doprowadzają one do ściskania, rozciągania i zgniatania korbowodów, co przyczynia się do dalszych uszkodzeń silnika, bądź pogorszonej jego funkcjonalności. To dlatego bardzo ważna jest weryfikacja sprawności korbowodów oraz ich naprawy. Dokonać ich można w wyspecjalizowanych zakładach mechaniki pojazdów, które wykonują nowoczesne mechaniczne obróbki silników. Takim warsztatem jest Auto-Szlif Sprawka, który w swoich działaniach weryfikacji korbowodów przewiduje następujące etapy:

  • sprawdzenie korbowodu pod kątem skręcenia oraz zgięcia,
  • sprawdzenie równoległości osi główki i łba korbowodu,
  • sprawdzenie równoległości osi otworów korbowodu,
  • sprawdzenie stanu tulejki główki korbowodu i powierzchni wewnętrznej łba korbowodu (pomiar średnicy, owalności oraz stożkowatości – porównanie z danymi technicznymi danego producenta korbowodu),
  • sprawdzenie pęknięć przy użyciu defektoskopu magnetycznego.

Naprawa korbowodów w obróbce mechanicznej

Do najczęstszych napraw korbowodów zalicza się wymianę tulejki w główce korbowodu, naprawę stopu tegoż komponentu silnika bądź też naprawy główki korbowodu. Bardzo często wykonuje się również prostowania korbowodu w przypadku jego skręcenia, a także zgięcia. Ten właśnie proces naprawy w obróbce mechanicznej polega na wykorzystaniu prasy mechanicznej lub też hydraulicznej, jednak wykorzystuje się go tylko przy niewielkich odkształceniach. Najczęściej dochodzi do nich w przypadku przedostania się do korbowodów wody, zerwania paska rozrządu czy wtedy, kiedy praca silnika zostanie nagle zatrzymana. Warto wiedzieć, że usługi naprawy i weryfikacji korbowodów są bardzo tanie, dlatego warto z nich często korzystać. Należy jednak wybierać warsztaty, które mają duże doświadczenie w obróbce mechanicznej silników i posiadają nowoczesne parki maszynowe (np. skomputeryzowane obrabiarki, prasy hydrauliczne, defektoskopy magnetyczne itp.).

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz