Artykuł sponsorowany

W jaki sposób powstają uszkodzenia tarcz hamulcowych?

W jaki sposób powstają uszkodzenia tarcz hamulcowych?

Krytyczne uszkodzenia tarcz hamulcowych nie zdarzają się często. Jeśli jednak już wystąpią, to zwykle są dość poważnym problemem, bo elementy te odpowiadają za hamowanie pojazdu. Jeśli wystąpi jakakolwiek awaria, musimy wymienić tarcze po obu stronach samochodu, co podwaja koszty. Do tego dochodzi koszt nowych klocków hamulcowych – montowanie starych do nowej tarczy hamulcowej jest bowiem całkowicie bezcelowe. W jaki sposób dochodzi do uszkodzeń tarcz hamulcowych i jakie są ich skutki?

Rowki wzdłużne – często ignorowany objaw zużytej tarczy hamulcowej

Najczęściej spotykanym typem uszkodzeń tarcz hamulcowych są rowki wzdłużne. Przebiegają one na powierzchni roboczej tarczy i zazwyczaj nie utrudniają jazdy. Wielu niedoświadczonych mechaników w ogóle nie zwróci na nie uwagi. Jest to do pewnego stopnia zrozumiałe, ponieważ rowki powstają na skutek naturalnej eksploatacji tarczy hamulcowej. Przyczyną ich powstawania są zanieczyszczone hamulce – pył, piasek i żwir dostający się między powierzchnię roboczą tarczy i klocka hamulcowego. Raz powstałego rowka wzdłużnego nie wyrównamy bez pomocy specjalisty, a zwykle i tak lepiej jest wymienić tarczę na nową. Jeśli rowki są zbyt szerokie, mogą zmniejszyć skuteczność hamowania. Dawniej w takich sytuacjach zalecało się tak zwane przetoczenie tarcz. Niestety w przypadku nowoczesnych tarcz hamulcowych jest ono zasadniczo mało skuteczne, a także mało opłacalne. Oczywiście ostateczną decyzję należy skonsultować bezpośrednio z biegłym mechanikiem, na przykład z warsztatu Expres Auto II Mechanika pojazdowa Marek Pasiuk w Częstochowie, który doradzi dobór odpowiedniej metody radzenia sobie ze wszystkimi problemami związanymi z autem. Generalnie zasada jest taka, że wymianę tarczy na nową zaleca się wtedy, gdy liczba rowków jest duża – co zmniejsza powierzchnię cierną i skuteczność układu hamulcowego.

Nierówne zużycie tarcz hamulcowych

Niektóre ze zbyt długo używanych tarcz hamulcowych charakteryzują się nierówną, jakby pofalowaną powierzchnią. Nierównomierne zużywanie się tarcz hamulcowych może zostać spowodowane przez ich zwichrowanie, zwłaszcza we wczesnym okresie stosowania danych tarcz. Krzywe tarcze po prostu nierównomiernie się ścierają. Problem ma tendencję do szybkiego i samorzutnego pogłębiania się: skutek staje się przyczyną. Zwichrować mogą się również piasty, które są drugą przyczyną nierównego zużywania się tarcz hamulcowych. Po wystąpieniu tego rodzaju problemu najlepiej jest udać się na regulację i wymianę tarcz hamulcowych do renomowanego warsztatu samochodowego.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz