Artykuł sponsorowany

W jaki sposób działa turbosprężarka i jakie popularne typy budowy można wyróżnić?

W jaki sposób działa turbosprężarka i jakie popularne typy budowy można wyróżnić?

Turbosprężarka ma wiele potocznych nazw, takich jak turbo, suszarka czy ze względu na swoją charakterystyczną budowę – ślimak. Obecnie swoje zastosowanie ma zarówno w pojazdach ciężarowych, jak i osobowych. Dzięki niej zużycie paliwa może zmaleć nawet o 30%, co zdecydowanie przemawia na korzyść kierowców. Jak działa turbosprężarka i w jaki sposób jest zbudowana?

Jak działa turbosprężarka?

Działanie turbosprężarki opiera się na współpracy dwóch głównych elementów – turbiny oraz sprężarki. Są one ze sobą połączone za pomocą wspólnego wału, dzięki czemu tworzą jedną, zintegrowaną część. Wirnik turbiny jest napędzany poprzez gazy wylotowe. Następnie powietrze zostaje sprężone i wtłoczone do układu dolotowego. Proces ten można podzielić na kilka następujących po sobie i cyklicznie się powtarzających etapów:

  1. Z kolektora wydechowego wydobywają się spaliny, które trafiają do turbiny i napędzają jej wirnik.
  2. Spaliny są następnie odprowadzane do układu wydechowego za pomocą grubego kanału umieszczonego w tylnej części turbosprężarki.
  3. Równolegle z tym procesem do części sprężarki trafia przefiltrowane, zimne powietrze, które jest sprężane i w takiej formie trafia do cylindra.
  4. Za pomocą kanału bocznego sprężarki powietrze jest wtłoczone do kolektora dolotowego lub chłodnicy.

Na podstawie tego schematu można zauważyć, że turbosprężarka dzieli się na część pracującą na zimno oraz tę pracującą na gorąco. Ze względu na specyfikę i intensywność pracy, turbosprężarki mogą ulegać zanieczyszczeniu, a co za tym idzie – awariom. Można ich uniknąć poprzez regularną diagnostykę i w razie konieczności regenerację. Polską firmą specjalizującą się w czyszczeniu i renowacji turbosprężarek jest warszawski warsztat STS Turbo.

Typy budowy i wykorzystanie turbosprężarek w pojazdach osobowych

Istnieją dwa najpopularniejsze rozwiązania w obrębie budowy turbosprężarek umieszczanych w pojazdach. Pierwszym z nich jest BiTurbo, które polega na działaniu dwóch turbin równolegle względem siebie. Stosuje się je w przypadku silników o dużej pojemności skokowej, wynoszącej ponad 2,5 tysiąca centymetrów sześciennych. Układ ten doskonale spisuje się w przypadku silników rzędowych oraz iglastych. Drugim typem budowy jest TwinTurbo i różni się od poprzedniego przede wszystkim sposobem pracy. W schemacie tym wykorzystuje się również dwie turbosprężarki, z czego jedna jest mniejsza i działa w obrębie niższej prędkości obrotowej silnika. Jednakże w momencie osiągnięcia obrotów wyższych, jest uruchomiana jej większa, siostrzana wersja. Rozwiązanie to zmniejsza zjawisko tzw. Turbodziury, czyli czasu oczekiwania między wciśnięciem pedału gazu a reakcją doładowanego silnika.
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz