Materiał Partnera

Uszkodzenia opony w samochodzie - kiedy można je naprawić?

Uszkodzenia opony w samochodzie - kiedy można je naprawić?

Opona w samochodzie osobowym z racji faktu, że ma ona bezpośredni kontakt z drogą, narażona jest na szereg wszelkich uszkodzeń i przebić, które mają bezpośredni wpływ na komfort oraz (co najważniejsze) bezpieczeństwo zarówno nas samych, jak i wszystkich naszych pasażerów. W naszym artykule opisujemy z jakimi uszkodzeniami możemy spotkać się oraz czy możemy je naprawić niskim kosztem, czy jesteśmy zmuszeni do całkowitej wymiany opony.

Uszkodzenia opony - podstawowe informacje

Wyróżniamy następujące sposoby uszkodzenia: uszkodzenia mechaniczne (najechanie na ostrą krawędź), wynikające z nieprawidłowej eksploatacji pojazdu, ze względów bezpieczeństwo (w przypadku ostrego hamowania) oraz wady fabryczne. Ponadto możemy podzielić je na uszkodzenia boku opony oraz na uszkodzenia czoła bieżnika. Jeżeli wymienione wyżej uszkodzenia są dość poważne, to jesteśmy zmuszeni do wymiany takiej opony i skorzystania z usług zakładu wulkanizacyjnego czy innego warsztatu, przeprowadzającego naprawy wulkanizacyjne. W tym celu polecamy skorzystanie z usług firmy Auto Serwis Dominik Migas, która prowadzi serwis opon.

Uszkodzenia boku opony

  • Wybrzuszenia na ścianie bocznej - pojawienie się wybrzuszenia (bąbla) na ścianie bocznej oznacza, że opasanie opony uległo przecięciu i nastąpiło uszkodzenie jej struktury wewnętrznej.
  • Nacięcia ściany bocznej - w momencie, gdy dojdzie do przyszczypania opony między felgą a krawędzią przeszkody, może nastąpić również przecięcie ścianki bocznej, w efekcie czego powstaje kawałek gumy odstający od ścianki bocznej.
  • Otarcia boku opony - są to płytkie i niegroźne ubytki w ściance bocznej.
  • Wgłębienie ściany bocznej - są to drobne wgłębienia w ściance bocznej.

Uszkodzenia czoła opony

  • Przebicia punktowe - są to po prostu dziury po wbiciu w oponę np. gwoździa.
  • Wyząbkowanie bieżnika -  polega ono na szybszym ścieraniu się części klocków od strony natarcia. W wyniku ząbkowania, bieżnik opony obserwowany z profilu zaczyna przypominać zęby piły.
  • Nierównomierne zużycie bieżnika - powodowane najczęściej jazdą z nieprawidłowym ciśnieniem, wadliwą geometrią zawieszenia lub skrzywioną felgą.

Kiedy można naprawić oponę?

Naprawa opony staje się konieczna w przypadku przebicia lub uszkodzenia. Jest kilka metod naprawy przebitej opony. Pierwszym uszkodzeniem, które nie wymaga wymiany opony jest przecięcie ścianki bocznej, której efektem jest odstający kawałek gumy. Innym przypadkiem jest klasyczne przebicie w związku z wbiciem się w oponę gwoździa czy innego ostrego przedmiotu. Ważne, aby nasza opona spełniała wszystkie wymogi dotyczące dopuszczenia do ruchu. Tak więc, jeżeli nasza opona nie posiada wysokiego indeksu prędkości oraz przebicie jest płytkie, nie trzeba się martwić i można przyjechać do wulkanizatora aby załatał dziurę. 

Opracowanie:
Kraków, Chełmońskiego 264
tel. 12 637 85 47
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz