Artykuł sponsorowany

Urządzenie księgowe działalności gospodarczej

Urządzenie księgowe działalności gospodarczej

Podatkowa księga przychodów i rozchodów stanowi formę opodatkowania przedsiębiorstw, które nie mają zbyt wysokiego zysku i przez to płacą podatek naliczony od faktycznego dochodu. Jest to również urządzenie księgowe, które służy do spisywania bieżącej ewidencji operacji gospodarczych w dość uproszczonej formie, czyli w tzw. systemie księgowości pojedynczej.

Do czego służy

W podatkowej księdze przychodów i rozchodów zapisywane są wszelkie koszta oraz obroty firmy. Na podstawie informacji zawartych w księdze, w odniesieniu do wartości przychodów i kosztów, następuje wyliczenie zobowiązania podatkowego.

Kto musi a kto nie ma obowiązku prowadzić księgę przychodów i rozchodów

Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR) albo księgi rachunkowe (zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, to tzw. pełna księgowość) w sposób zapewniający ustalenie dochodu lub straty, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych. Prowadzenia księgi dotyczy też osób wykonujących działalność na podstawie umów agencyjnych i umów na warunkach zlecenia, zawartych na podstawie odrębnych przepisów, prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, jeśli osoby te zgłosiły zamiar prowadzenia tych ksiąg oraz duchownych, którzy zrzekli się opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego.

Jak wyjaśnia ekspert z Biura Rachunkowego Katarzyny Chołuj, obowiązek prowadzenia księgi nie dotyczy zaś osób, które:

  • opłacają podatek dochodowy w formach zryczałtowanych;

  • wykonują wyłącznie usługi przewozu osób i towarów taborem konnym;

  • wykonują zawód adwokata wyłącznie w zespole adwokackim;

  • dokonują odpłatnego zbycia składników majątku po likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem z takiej spółki.

Co powinna zawierać księga przychodów i rozchodów

W księdze prowadzonej w sposób rzetelny, jasny i przejrzysty powinny znaleźć się wszystkie transakcje firmy. Mowa tu zarówno o przychodach związanych ze sprzedażą usług lub towarów, jak i wszelkich poniesionych wydatkach, w tym nie tylko faktur dokumentujących koszty, lecz także pensjach dla pracowników, opłat za prąd, internet, zakup materiałów i towarów handlowych, a także kosztach szkoleń pracowniczych.

Księga przychodów i rozchodów jest przedstawiana w formie tabelarycznej z podziałem na poszczególne kolumny dotyczące zarówno przychodów, jak i kosztów. Księgowania należy dokonywać na podstawie posiadanych dokumentów, poprzez ich ujęcie w odpowiednich pozycjach tabeli. Następnie na koniec miesiąca należy dokonać podsumowania każdej kolumny oraz wyliczenia na tej podstawie wysokości zobowiązania podatkowego.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz