Materiał Partnera

Typowe usterki silników wysokoprężnych

Typowe usterki silników wysokoprężnych

Naprawa silnika wysokoprężnego, nazywanego potocznie silnikiem diesla, może być nie lada wyzwaniem. Współczesne jednostki nie są już bowiem tak bezawaryjne, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Dlatego przygotowaliśmy krótką listę elementów, które są potencjalnie narażone na awarię. Podpowiemy Wam również jakie mogą być konsekwencje uszkodzenia tych części silnika.

Zasilanie silnika diesla

Przez układ zasilania silnika rozumiemy szereg elementów, które mają dostarczyć do niego olej napędowy w określonej ilości i stopniu rozpylenia. W skład układu zasilania wchodzi:

  • pompa wstępna (jej awarie są bardzo rzadkie),
  • pompa wysokiego ciśnienia,
  • listwa,
  • wtryskiwacze,       
  • pompa wysokiego ciśnienia,
  • sterownik.


Niestety wysoki stopień zaawansowania technologicznego układu Common Rail sprawia, że jego ewentualne usterki mogą być bardzo kłopotliwe.

Awaria pompy wtryskowej powoduje spadek osiągów silnika oraz charakterystyczne szarpanie. Naprawa pompy należy do najdroższych kosztów serwisu. Listwa oraz sterownik są w zasadzie bezawaryjne. Problemy z tymi podzespołami należą do rzadkości. Dużo więcej problemów może sprawić pompa wysokiego ciśnienia oraz wtryskiwacze. Awaria tych części powoduje nierówną pracę silnika na wolnych obrotach. Uszkodzenia w obrębie układu zasilania powodują obniżenie osiągów jednostki napędowej oraz zmniejszają kulturę pracy silnika. W skrajnych przypadkach mogą prowadzić do jego unieruchomienia.

Turbosprężarka

Turbosprężarka ma dostarczyć do silnika większą ilość powietrza. Ma to na celu wzbogacenie mieszanki powietrzno-paliwowej. Uszkodzeniu w tym elemencie może ulec zarówno turbina jak i sprężarka. Uszkodzenia mają w większości wypadków charakter mechaniczny i są wywoływane przez ciała obce. Newralgicznym elementem turbosprężarki jest z pewnością sterowanie łopatkami VGT. Brzemienne w skutkach może być także uszkodzenie zaworów westgate oraz EGR. Efektem usterki jest zmiana parametrów pracy silnika. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do rozerwania turbosprężarki.

Koło dwumasowe

Zadaniem koła dwumasowego jest przeniesienie napędu z silnika na wał korbowy. Oprócz tego tłumi wibracje, które są wytwarzane przez pracujący silnik. Ponadto koło dwumasowe niweluje przeciążenia, które oddziałują na wał oraz skrzynię. W przypadku notorycznej pracy na niskich obrotach lub gwałtownego ruszania koło dwumasowe może stracić swoją żywotność. Objawem uszkodzenia „dwumasu” jest nierówna praca silnika po jego rozruchu.

DPF

Naprawa silnika może obejmować również filtr cząstek stałych. Zadaniem tego podzespołu jest oczyszczanie spalin z sadzy. Zaniedbanie filtra cząstek stałych może doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Analogiczna sytuacja ma miejsce, kiedy silnik otrzyma informację od sterownika, że trzeba wykonać czyszczenie DPFu. Następuje wtedy zwiększenie dotrysku paliwa, które ma wywołać zapłon paliwa poza komorą spalania.

Uszczelka pod głowicą

Uszkodzenie głowicy to najdroższa naprawa w silniku diesla. Wymiana głowicy na nową część jest w zasadzie nieopłacalna. Lepszym rozwiązaniem jest wymiana całego silnika. Bardzo trudno jest dostać głowicę, która będzie pasować do danej jednostki napędowej. Wykonanie projektu i produkcja pojedynczej części jest wysoce nieopłacalna.

Nieco lepiej wygląda sytuacja z uszczelką pod głowicą. Można ją bez problemu wymienić na nową. Przy wymianie należy jednak wykonać tzw. planowanie głowicy.

Łańcuch i pasek

Zadaniem łańcucha rozrządu jest przeniesienie energii silnika na inne podzespoły. Element ten może ulegać rozciąganiu co powoduje poważne obniżenie precyzji jego działania. Jeśli chodzi o pasek to wskazana jest jego wymiana co 50 tysięcy kilometrów. Zaniedbania w tym zakresie mogą doprowadzić do zerwania paska i zniszczenia silnika.

Podstawą udanej naprawy silnika diesla jest wybór sprawdzonego warsztatu. Takim jest z pewnością Mechanika Pojazdowa z Łobżenicy, prowadzona przez Radosława Piszczka. Wiedza, doświadczenie oraz dobre zaplecze pozwalają na sprawne i szybkie przeprowadzenie nawet najtrudniejszych napraw. Niemniej jednak zawsze lepiej jest zapobiegać awariom regularnie kontrolując stan poszczególnych podzespołów auta.

Opracowanie:
Kruszki 29
tel. 661 416 551
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz