Artykuł sponsorowany

Tuleje do maszyn rolniczych, ciągników i koparek

Tuleje do maszyn rolniczych, ciągników i koparek

Tuleje to części maszyn rolniczych, które znajdują wiele zastosowań. Dzięki nim pracują nie tylko silniki i układy zawieszenia ciągników, ale także koparki, ładowarki i inne tego typu urządzenia. Tuleje cylindrowe do silników wykonywane są z wytrzymałych materiałów, ale podczas intensywnej eksploatacji zużywają się i mogą ulegać uszkodzeniom. Warto pamiętać, że świetną wytrzymałością cieszą się na rynku tuleje ślizgowe, które wykorzystywane są, jako łożyska ślizgowe. To one często nie wymagają smarowania i konserwacji.

Tuleje – rodzaje i ich zastosowanie

Rodzajów tulei jest bardzo wiele. Najpopularniejszymi z nich są tuleje do ciągników, maszyn rolniczych, a także koparek i innego rodzaju maszyn przemysłu ciężkiego. Tego rodzaju elementy potrzebne są do układów zawieszenia różnego rodzaju maszyn i pojazdów. Najczęściej występującymi tulejami klasyfikowanymi ze względu na kształt są tuleje metalowo-mosiężne, kołnierzowe, a także kuliste. Cechą charakterystyczną wszystkich tulei jest bardzo wytrzymała powierzchnia, której gładkość sprzyja współpracy z tłokiem. Niezwykle ważne jest też zachowanie jej kształtu i parametrów technicznych, które muszą być kompatybilne z tymi, które wyróżniają inne elementy silnika. Nowe produkty z tej kategorii dostarcza firma FPH Rolbud. Andrzej Igła, która specjalizuje się w obróbce skrawaniem i wytwarzaniu części do maszyn rolniczych. Tuleje stanowią produkt flagowy przedsiębiorstwa i są dostępne w wielu kształtach oraz rozmiarach.

Tuleje jako łożyska ślizgowe

Najlepsze firmy związane z obróbką metali, obróbką skrawaniem oraz usługami tokarskimi, potrafią zapewnić najlepsze produkty o szerokim zastosowaniu. Takimi elementem są tuleje jako łożyska ślizgowe. Największą ich zaletą jest wysoka podatność na usterki – tuleje ślizgowe nie wymagają konserwacji oraz często nie wymagają smarowania! Wykorzystuje się je głównie w przypadku mechanizmów, które nie mają konieczności pracy przy dużych obciążeniach. Są idealne w mechanizmach o niewielkich średnicach osi oraz wałów – zapewniają im swobodne i lekkie poruszanie się wzdłuż oraz bezproblemowe obracanie. Warto pamiętać, że najlepsze tuleje jako łożyska ślizgowe – tuleje ślizgowe – wykonane są z brązu i mosiądzu, mające odporność na obciążenia statyczne i dynamiczne.

Proces eksploatacji tulei

Gładka powierzchnia tulei ulega stałemu wycieraniu podczas pracy tłoka i pierścieni, ale też na skutek agresywnego działania środowiska – chemicznego składu spalin, wysokich temperatur gazów oraz dużego nacisku. Podczas długiej, intensywnej pracy powstają ubytki materiału i zmniejsza się funkcjonalność tych części. Przyczyny zużywania się tulei to również: niedostateczne smarowanie, zbyt niski poziom oleju i zbyt rzadka jego wymiana, ignorowanie zaleceń dotyczących docierania silnika, zła filtracja powietrza, przechłodzenie silnika, nieprawidłowy rozruch silnika. Zużyte, zniszczone tuleje wymagają wymiany.

Uszkodzenia kawitacyjne tulei

Jednym z powodów, dla których tuleje w silnikach maszyn rolniczych ulegają uszkodzeniu, jest zjawisko kawitacji. Polega ono na gwałtownej zmianie stanu skupienia cieczy w postać gazową, co jest wynikiem zmniejszenia się ciśnienia statycznego płynu. Konsekwencją takiego stanu jest erozja kawitacyjna, którą fachowcy nazywają też wykruszeniem lub pittingiem. Zniszczenia tego rodzaju dotyczą tylko tulei mokrych, które mają stały kontakt z chłodziwem. Uszkodzenie kawitacyjne można rozpoznać po charakterystycznych wżerach w powierzchni metalu, które – w przeciwieństwie do korozji – nie tylko powiększają się przestrzennie, ale też wnikają coraz głębiej w strukturę części. Przy dużej agresywności erozji kawitacyjnej może dojść do przedziurawienia tulei i wylania się chłodziwa. Uszkodzenia tego rodzaju występują częściej w silnikach, które pracują w niższym zakresie temperatur.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz