Artykuł sponsorowany

Trzy kroki do założenia własnej działalności

Trzy kroki do założenia własnej działalności

Każdy, kto ma już pomysł na swoją działalność, dochodzi do punktu, w którym należy załatwić wszelkie formalności, które, szczególnie dla początkującego przedsiębiorcy, stanowią nie lada wyzwanie ze względu na dynamicznie zmieniające się przepisy i wiele kruczków prawnych. Jak zatem postawić te pierwsze kroki? Najlepiej poszukać pomocy u specjalistów.

Krok pierwszy: Wybór formy opodatkowania

Już na samym początku drogi młody przedsiębiorca musi zdecydować, w jaki sposób chce rozliczać swoje podatki, ponieważ ta informacja musi być zawarta we wniosku do CEIDG o założenie działalności. Na początku trzeba się zastanowić, jaki charakter będzie miała prowadzona działalność – czy będzie to firma usługowa, handlowa, produkcyjna – ponieważ pozwoli to na dobranie odpowiedniej formy opodatkowania. Przedsiębiorca ma tutaj do wyboru:

  • Skalę podatkową – jest to najczęściej wybierana opcja, ponieważ wysokość podatku jest uzależniona od dochodu i wynosi 17% lub 32%;
  • Podatek liniowy – jego zaletą jest stała wysokość podatku – 19%, jednak wyklucza możliwość skorzystania z wielu ulg jak chociażby możliwość rozliczania z małżonkiem;
  • Ryczałt – ze względu na to, że nie można pomniejszyć osiąganych przychodów o poniesione koszty na tą opcję decydują się głównie firmy usługowe;
  • Kartka podatkowa – jest to najkorzystniejsza forma opodatkowania, ponieważ nie wysokość zaliczki nie zależy od osiąganych przychodów. Niestety, jest zarezerwowana wyłącznie dla wybranych grup zawodowych (np. lekarze).

Jak widać, przedsiębiorca ma wiele możliwości do wyboru i na początku swojej drogi nie zawsze jest w stanie określić, co będzie dla niego najkorzystniejsze. Dlatego najlepszym pomysłem jest skorzystanie z pomocy doświadczonych księgowych, którzy pomogą dostosować formę opodatkowania do prowadzonej działalności. Taką usługę można znaleźć w biurze rachunkowym Anna Kopacz, które oferuje również usługi e-księgowości, co umożliwia kontakt z klientami w całej Polsce.

Krok drugi: rejestracja w CEIDG

Kolejnym etapem jest zarejestrowanie działalności w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Na tym etapie należy podać takie dane jak: imię, nazwisko, nazwa firmy, adres, wybrana forma opodatkowania, kod działalności (PKD) oraz datę rozpoczęcia działalności.

Wniosek do CEIDG można wypełnić tradycyjnie w formie papierowej lub elektronicznie. Coraz więcej osób korzysta z tej drugiej opcji, ponieważ jest wygodniejsza. Po wysłaniu wniosku przedsiębiorca otrzyma NIP oraz REGON. Od tej chwili może zacząć prowadzić firmę. Nie jest to jednak koniec formalności.

Krok trzeci: ZUS oraz Urząd Skarbowy

Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest rejestracja w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Można to zrobić już na etapie składania wniosku do CEIDG. Tutaj pojawia się kolejne utrudnienie, ponieważ należy wybrać odpowiedni kod zgłoszenia. Pełny wymiar składek stanowi dość duży wydatek, szczególnie dla początkującego przedsiębiorcy, dlatego istnieje wiele ulg, np. ulga na start czy składki preferencyjne. Z pomocą przychodzą księgowi, którzy podpowiedzą, jak najkorzystniej zarejestrować się do ZUS oraz jakie dokumenty należy wypełnić. Biura rachunkowe oferują również prowadzenie kadr i płac, dlatego w przypadku, gdy przedsiębiorca chce od razu kogoś zatrudnić, niezbędne będzie takie wsparcie.

Ostatnim etapem formalności jest rejestracja w Urzędzie Skarbowym. Dotyczy to wyłącznie przedsiębiorców, którzy chcą być czynnymi podatnikami VAT. Należy wtedy złożyć dokument VAT-R. Komu opłaca się być VAT-owcem? Przede wszystkim firmom, które same muszą kupować materiały czy usługi z VAT-em.

Samodzielne przejście tych trzech kroków wydaje się dość skomplikowane, dlatego warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanych księgowych, których wiedza i doświadczenie pozwoli na pozostawienie w kieszeni jak największej części zarobionych w przyszłości pieniędzy.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz