Artykuł sponsorowany

Transport materiałów sypkich

Transport materiałów sypkich

Transport materiałów sypkich.

W dobie intensywnego rozwoju gospodarczego przemysł coraz bardziej się specjalizuje, a co za tym idzie potrzebny jest coraz bardziej specjalistyczny sprzęt do produkcji wszelkiego rodzaju produktów. Jednak żeby coś mogło powstać, surowce do produkcji muszą najpierw dojechać do miejsca docelowego. W chwili obecnej mamy na rynku bardzo szeroki wachlarz pojazdów do przewozu wszelakich produktów.

Jednym z trudniejszych materiałów do przewozu są produkty sypkie i pyliste. Znaczna grupa materiałów budowlanych jak i produktów spożywczych ma postać proszku lub granulatu. Cement, popioły, wapno, pasza, mąka, cukier, granulaty chemiczne - to tylko przykłady ładunków w tej postaci. Są to produkty miałkie, o zróżnicowanym ciężarze, pylące i przede wszystkim higroskopijne. Specyfika ta sprawia, że wymagają bardzo specjalistycznych pojazdu do ich transportu – naczep silosowych. Silosy  (często mylone z cysternami) służą do przewozu produktów sypkich, w przeciwieństwie do cystern, które przewożą płyny.

Historia.

Wynalazcą i pionierem w tej dziedzinie jest firma Spitzer Silo-Fahrzeugwerke. Założona w 1872 r. przez Johanna Spitzer’a rodzinna firma początkowo produkowała w mieście Mosbach (południowe Niemcy) maszyny rolnicze. Jednak opatentowanie i wyprodukowanie w 1950 roku pierwszego pojazdu silosowego, a w 1952 pierwszego pojazdu silosowego ze zbiornikiem podnoszonym stało się prawdziwym kamieniem milowym w historii firmy i zadecydowało o jej przyszłości.

Obecnie firma Spitzer Silo-Fahrzeugwerke GmbH jest międzynarodowym przedsiębiorstwem, z przedstawicielstwami handlowymi prawie w całej Europie, na czele którego stoi Eirik Spitzer, który reprezentuje już 6 pokolenie właścicieli.

W 3 zakładach mieszczących się na terenie Niemiec, Francji i Węgrzech produkowanych jest rocznie ok 1.200 pojazdów silosowych ze zbiornikami ciśnieniowymi. Dostępnych jest prawie 50 różnych modeli, a każdy jest wykonany według szczegółowej specyfikacji oraz dopasowany do indywidualnych potrzeb i życzeń klienta. Firma Spitzer zajmuje się tylko i wyłącznie produkcją pojazdów silosowych. Jest niekwestionowanym leaderem technologii produkcji i rozwiązań technicznych wykorzystanych w naczepach ze zbiornikami silosowymi.

Specyfikacja.

W ofercie Spitzer’a znajdziemy modele typu SFS – za zbiornikiem leżącym (tzw. dolnozsypy) oraz SKS – ze zbiornikiem podnoszonym (tzw. kiprowane). Różnią się one sposobem rozładunku. Pierwsze z nich (SFS) rozładowywane są pneumatycznie oddolnie, w drugich zaś (SKS) rozładunek wspomagany jest grawitacyjnie poprzez uniesienie zbiornika na specjalnie do tego przystosowanym podnośniku hydraulicznym. Naczepy dostępne są w bardzo szerokiej gamie pojemności - od 34 do 89 m3.

Każda naczepa Spitzer wykonana jest ze specjalnego stopu aluminium AlMg 4,5 Mn, co powoduje ich wyjątkowo niski ciężar własny, co dla transportu produktów masowych ma ogromne znaczenie. Naczepy Spitzer są najlżejsze na rynku.

We wszystkich modelach naczep Spitzer do rozładunku służy instalacja pneumatyczna, która za pomocą sprężonego powietrza wytwarza wewnątrz silosu ciśnienie wypychające materiał przez zawory spustowe. Dodatkowo w modelach dolno-wyładowczych przestrzeń ładunkową można podzielić na kilka komór, co pozwala na transportowanie jednocześnie różnych rodzajów produktów.

Każdy pojazd silosowy posiada pomost z barierką obsługiwaną pneumatycznie z dołu. Rozgęszczanie przewożonego produktu możliwe jest zarówno poprzez matę spulchniającą, jak i zawory Solimar, czy też dzięki stalowemu pierścieniowi spulchniającemu. Opcjonalnie możliwe jest zamontowanie pneumatycznego wibratora zapobiegającego przyklejaniu się przewożonych produktów pylistych do ścian zbiornika. Na pneumatyczny system rozładunku składa się przewód powietrza z aluminium anodowanego oraz kolektor rozdziału powietrza z wkładem filtra, wziernikiem, manometrem i dodatkowym zaworem bezpieczeństwa. Rozładunek zbiornika następuje przy ciśnieniu roboczym maksymalnie 2 bary. Naczepy zgodnie z wyborem klienta mogą posiadać osie BPW, SAF lub Mercedes-Benz. 

Pojazdy Spitzer’a konstruowane i wytwarzane są zgodnie z Dyrektywą Unii Europejskie nr 97/23/WE (dotyczącą zbiorników ciśnieniowych), posiadają homologację europejską oraz spełniają wymogi Transportowego Dozoru Technicznego oraz Państwowego Zakładu Higieny.

Polska.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku polskiego na pojazdy silosowe, w 2001 roku powstała spółka córka niemieckiego producenta - Spitzer Silo Polska - z siedzibą w Warszawie. Od początku jej istnienia dyrektorem firmy jest Adam Fonfara.

Polskie przedstawicielstwo jest dla nabywców źródłem profesjonalnego doradztwa i zdecydowanie ułatwiło kontakt z niemieckim producentem, co bezpośrednio przełożyło się na stały wzrost sprzedaży naczep Spitzer w Polsce.

Na terenie Polski działają również dwa autoryzowane serwisy Spitzer’a, które zapewniają pełną obsługę posprzedażową pojazdów silosowych. Są to firma RUTA w Mińsku Mazowieckim (serwis i magazyn części zamiennych) i firma HORKA w Gąsawie (serwis). 

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz