Artykuł sponsorowany

Transport całopojazdowy i drobnicowy – czym się od siebie różnią?

Transport całopojazdowy i drobnicowy – czym się od siebie różnią?

W branży transportowej można spotkać się z dwoma bardzo ważnymi terminami, a mianowicie:  transportu całopojazdowego FTL (Full Truck Load) oraz transportu drobnicowego LTL (Less Than Truck Load). Oba z nich odnoszą się do usług przewozowych krajowych oraz międzynarodowych, które realizowane są jednak w inny sposób. W artykule wyjaśniamy zatem, czym transport całopojazdowy różni się od tak zwanej drobnicy, a także to, jakie oba te systemy transportowe mają dzisiaj zastosowanie.

Czym jest transport całopojazdowy (FTL)?

Jak sama nazwa wskazuje, transport całopojazdowy polega na tym, iż jeden nadawca ma zarezerwowaną przestrzeń ładunkową odpowiedniej naczepy tylko i wyłącznie dla siebie. Nie musi to jednak oznaczać pełnego załadunku, choć jest to rekomendowane ze względu na koszty transportowe oraz logistyczne. Jeśli chodzi o rodzaje naczep, które najczęściej wykorzystywane są w transporcie FTL, wyróżnić należy naczepy-plandeki oraz naczepy-chłodnie, czyli te o długości 13,6 metrów oraz standardowej ładowności 24 ton. Oczywiście transport całopojazdowy może odnosić się także do przewozów towarów naczepami typu Coilmulde (stosowane do przewozu blachy) czy nawet busami o zwyczajowej ładowności od 1,5 do 3,5 tony. Czym jeszcze cechuje się transport FTL?

System transportowy Full Truck Load na ogół nie uwzględnia przeładunku, a towar zabezpieczany może być poprzez założenie plomby. Istotne jest również to, by przewoźnik trzymał się sztywnych terminów dostawy i godzin awizacji w docelowych miejscach załadunku/rozładunku.

Czym jest transport drobnicowy (LTL)?

Transport drobnicowy zwany inaczej drobnicą znacznie różni się od przewozów całopojazdowych. W ich przypadku mowa bowiem o wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej naczepy bądź busa przez wielu rozproszonych nadawców. Ważna jest zatem konsolidacja ładunków, czyli proces łączenia przesyłek podążających w jednym kierunku, ale do różnych odbiorców. Dodać warto, że w niektórych przypadkach transport drobnicowy uwzględnia wielokrotny rozładunek, konsolidację i ponowny załadunek w specjalnych magazynach zwanych hubami logistycznymi. Dobrą praktyką jest jednak to, by całą dobrze zaplanowaną trasę przejazdu obsługiwał jednak jeden przewoźnik. Co jeszcze wyróżnia transport w systemie drobnicowym?

Drobnica charakteryzuje się elastycznymi terminami dostawy i awizacji. Przy wykorzystaniu takiego modelu przewozu towarów niebywale ważne jest klarowne oznaczenie poszczególnych ładunków oraz ich zabezpieczenie. Niewątpliwą zaletą transportu drobnicowego jest również jego bardzo niska cena – każdy z nadawców obsługiwanych przez spedytorów płaci za określoną niewielką część przestrzeni ładunkowej (cena zależna jest głównie od wielkości paczki, jej masy oraz wartości).

Kiedy korzystać z LTL? A kiedy z FTL?

W większości przypadków z transportu całopojazdowego korzystają większe firmy, w tym producenci różnego rodzaju wyrobów oraz przedsiębiorstwa działające w handlu hurtowym. Drobnica przeznaczona jest zaś głównie dla mniejszych nadawców, co nie oznacza tego, że nie wymagają oni cyklicznej obsługi transportowej. Dobór jednego z dwóch przedstawionych rozwiązań musi być zatem dobrze dostosowany pod kątem bezpieczeństwa ładunku, szybkości jego dostawy oraz kosztu całej operacji. Rekomendowane jest zatem:

  • Korzystanie z transportu całopojazdowego gdy: wysyłany produkt jest bardzo cenny lub delikatny; ładunek przekracza ponad dziesięć palet; kluczowe dla nadawcy/odbiorcy są sztywne terminy dostawy; towar ma dotrzeć w dane miejsca jak najszybciej; nadawcy/odbiorcy zależy na precyzyjnym śledzeniu przesyłki z geolokalizacją.

  • Korzystanie z transportu drobnicowego gdy: wysyłka dotyczy maksymalnie dziesięciu palet; nadawcy/odbiorcy zależy na niskich kosztach transportu; termin i czas dostawy mogą być elastyczne; ładunek nie jest zaliczany do szczególnie wrażliwych.

Złote zasady transportu FTL i LTL

Niezależnie od tego, czy dana firma lub osoba prywatna podjęła decyzję o wykorzystaniu transportu całopojazdowego bądź drobnicowego, ważne jest kierowanie się kilkoma zasadami. Oto i one:

  1. Wysyłając towar, czy to na terenie Polski, czy też Europy, powinno się korzystać z obsługi spedytorskiej doświadczonych firm takich jak CONTRA z Gdyni. Dzięki nim szybciej znaleźć można przewoźnika, a także liczyć można na optymalizację kosztów przewozu. Spedytorzy pomagają też w konsolidacji ładunku oraz oferują szerokie doradztwo w zakresie logistyki transportu.

  2. Współpracując z firmą spedytorską w zakresie transportu FTL i LTL lepiej, by oferowała ona przewóz towarów realizowany przez sprawdzonych przewoźników tj. kooperujących z logistykami na podstawie umów długoterminowych.

  3. Przy transporcie LTL i FTL ważne jest to, by firma spedytorska zagwarantowała nieobowiązkowe ubezpieczenie CARGO. Obejmuje ono wypłatę odszkodowań po uszkodzeniu lub tracie towaru.

 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz