Artykuł sponsorowany

Szczegóły przeglądu technicznego pojazdu

Szczegóły przeglądu technicznego pojazdu

Regularne badanie techniczne jest obowiązkiem każdego kierowcy. Kwestie te są regulowane przez odpowiednie przepisy. Dla wielu właścicieli aut ten obowiązek wydaje się być zmorą. W pewnym stopniu wynika on z obawy o faktyczny stan swojego samochodu. W dzisiejszym artykule chcemy nieco bliżej przyjrzeć się procedurze badania technicznego. Omówimy jego poszczególne etapy oraz kluczowe elementy.

Jak często należy wykonywać przegląd techniczny?

W przypadku właścicieli fabrycznie nowych pojazdów obowiązek przeglądu technicznego zachodzi dopiero pod 3 latach od daty rejestracji auta. Co istotne drugi przegląd techniczny odbędzie się w tym przypadku po kolejnych dwóch latach. Następne badania okresowe wykonywane są w standardowych, rocznych cyklach. Warto pamiętać, że przedstawione wyżej zasady nie obowiązują właścicieli taksówek, aut nauki jazdy oraz pojazdów wyposażonych w instalację gazową. W tych przypadkach od samego początku właściciele zobowiązani są do corocznych przeglądów technicznych.

Jak przebiega badanie techniczne pojazdu?

Słów kilka warto z pewnością poświęcić całej procedurze, która składa się na badanie techniczne. W pierwszej kolejności diagnosta sprawdza oświetlenie pojazdu. Powinno być ono w 100% sprawne. Dodatkowo w autach wyposażonych w reflektory halogenowe sprawdzane jest także ich ustawienie. W kolejnym kroku diagnosta sprawdza stan ogumienia pojazdu. W przypadku jeśli wysokość bieżnika na oponach jest mniejsza niż 1,6 mm to diagnosta z całą pewnością nakaże właścicielowi wymianę ogumienia. W toku przeglądu technicznego sprawdzany jest również stan nadwozia. Pęknięta szybka lub oznaki zaawansowanej korozji blachy są podstawą do negatywnego wyniku badania technicznego.

Dosyć ważnym elementem przeglądu jest wizyta na stanowisku rolkowym. Kontrolowana jest tam siła hamowania. Aby pozytywnie przejść ten etap:

  • skuteczność hamulca roboczego musi być wyższa niż 50%,

  • skuteczność hamulca postojowego musi być wyższa niż 25%.

Diagnosta sprawdza także różnicę w sile hamowania między kołami jednej osi. Nie może ona przekroczyć 30%.

Badanie techniczne obejmuje także sprawdzenie amortyzatorów. Minimalny poziom tłumienia, potrzebny do pozytywnego przejścia badania, wynosi 40%. Różnica między poziomem tłumienia między amortyzatorami jednej osi nie może przekroczyć 15%.

Po zakończeniu weryfikacji amortyzatorów pojazd trafia na tzw. szarpak. Tam sprawdzane są luzy w układzie zawieszenia i układzie kierowniczym. Jest to także moment, w którym mechanik sprawdza ewentualne wycieki płynów eksploatacyjnych (płyn hamulcowy, olej silnikowy, wyciek z amortyzatorów olejowych).

Obowiązkowym punktem badania technicznego jest także pomiar emisji spalin po kątem stężenia dwutlenku węgla, węglowodorów oraz innych szkodliwych związków.

Jakim wynikiem może zakończyć się badanie techniczne?

Badanie techniczne może zakończyć się na 3 różne sposoby. W sytuacji, kiedy diagnosta stwierdzi jedynie drobne usterki, mające minimalny wpływ na bezpieczeństwo, bez problemu przedłuży ważność badania technicznego. W przypadku stwierdzenia istotnych usterek, jak przyciemnione szyby czy zapowietrzony układ hamulcowy, może wystawić negatywną ocenę. Jednocześnie kierowca ma możliwość usunięcia stwierdzonych usterek w ciągu 14 dni. Po tym czasie ponownie zgłasza się do diagnosty, który weryfikuje zakwestionowane wcześniej podzespoły.

Jeżeli diagnosta znajdzie usterki, które zagrażają bezpieczeństwu (skrajne zużycie opon, odkształcenie osi) będzie musiał zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. Dokument jest wysyłany do Wydziału Komunikacji. Kierowca nie może poruszać się takim pojazdem do momentu usunięcia usterek.

Warto zdać sobie sprawę, że przegląd techniczny ma przede wszystkim zapewnić nam bezpieczne poruszanie się samochodem. Dlatego nie należy traktować go jako „zło konieczne”. Odwiedzając Okręgową Stację Kontroli Pojazdów „CARTUR” w Słupsku możecie liczyć na pełen profesjonalizm nie tylko w zakresie prowadzonych przeglądów technicznych, ale także napraw mechanicznych.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz