Materiał Partnera

Stacjonarny czy zaburtowy - który silnik wybrać?

Stacjonarny czy zaburtowy - który silnik wybrać?

Posiadając łódź, oczywistym jest to, że w pewnym momencie musimy pomyśleć o zakupie jakiegoś silnika. Najczęściej posiadacze łodzi wahają się między dwoma rodzajami silników – zaburtowym i stacjonarną jednostką napędową. Na ogół różnice wydają się być jasne, choć aby wybrać dobrze, należy nieco dokładniej przestudiować charakterystykę tych dwóch maszyn. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Silnik stacjonarny

Stacjonarna jednostka napędowa, tak jak nazwa może na to wskazywać, to silnik montowany wewnątrz kadłuba łodzi, co sprawia że jest dobrze wytłumiony i przenosi na pokład stosunkowo mało wibracji. To co warto zapamiętać to to, że te silniki są zdecydowanie mniej narażone na czynniki zewnętrzne, posiadają większe, w stosunku do silników zaburtowych, pojemności. Posiadają przeniesienie napędu za pomocą przekładni typu „Z”.

Silniki zaburtowe

Silniki zaburtowe zdecydowanie ważą mniej od silników stacjonarnych, ponadto wydamy na nie nieco mniej. Charakteryzują się również mniejszym zużyciem paliwa. Łatwo je wymienić na nowsze modele lub zwiększyć pojemność. Kolejną cechą wyróżniającą je jest tzw. stopa, co oznacza że stanowią jednolity układ napędowy. Tego typu silniki można unieść ponad poziom wody, co stanowi kolejną cechę odróżniającą silniki zaburtowe od silników stacjonarnych. Serwisowanie silnika zaburtowego w takich serwisach, jak na przykład Natkaniec w Mikołajkach, może okazać się bardzo korzystne dla naszej kieszeni. Jedną z większych wad tego silnika natomiast jest sposób jego zamontowania – istnieje ryzyko, iż na niestrzeżonym akwenie osoba postronna może zdemontować jednostkę napędową, choć należy pamiętać, że sytuacje takie zdarzają się coraz rzadziej.

Jakiej mocy?

Przyjęte jest, że silnik powinien mieć większą pojemność w stosunku do masy łodzi, aby zwiększyć komfort pływania oraz bezpieczeństwo. Taki „zapas mocy” może okazać się niesamowicie przydatny w niektórych sytuacjach ekstremalnych, czyli na przykład przy większej ilości osób na pokładzie lub podczas złych warunków atmosferycznych. Jednak należy brać pod uwagę, że większa moc wiąże się z większym zużyciem paliwa, choć będąc doświadczonym motorowodniakiem, możemy zredukować koszta, korzystając z niższego zakresu obrotów. Przez zapas mocy, mocniejsze silniki nie tak często pracują na maksymalnych obrotach. Małe silniki są natomiast energiczniej eksploatowane, jednak trzeba pamiętać, że ich zaletą jest niższa cena zakupy. Dodatkową, ważną informacją dotyczącą każdego silnika to to, że obligatoryjnym jest posiadanie katalizatora spalin.

Opracowanie:
Mikołajki, pl. Kościelny 1
tel. 87 421 69 10
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz