Artykuł sponsorowany

Stacje LNG/CNG ekologiczną przyszłością transportu

Stacje LNG/CNG ekologiczną przyszłością transportu

Futurologiczne wizje mówią o tym, że w niedalekiej przyszłości ludzie zaczną masowo eksploatować pojazdy ładowane prądem elektrycznym. Niestety technologia ta wciąż jest zbyt wadliwa, oraz mało wydajna i opłacalna. Nie oznacza to, że już dzisiaj nie można stosować nowoczesnych paliw proekologicznych oraz energooszczędnych. Jest nim gaz ziemny CNG, a także ten będący mieszaniną metanu w postaci skroplonej LNG.

Dlaczego gaz ziemny jest tak cennym paliwem?

Do zalet paliw CNG i LNG zalicza się wiele elementów. Wymieniać je można zaś zarówno z pozycji konsumenta, dystrybutora, producenta, czy dostawcy, uczestniczącego w procesie tranzytu. Do ogólnych cech gazu ziemnego przeznaczonego dla motoryzacji zalicza się zaś:

  1. Wydajność – skroplony gazy ziemny zmniejsza swoją objętość o około 600 razy. Pozwala to po regazyfikacji np. z 100 metrów sześciennych LNG, otrzymać nawet 60 tysięcy m3 paliwa!
  2. Ekonomiczność – ciekły gaz ziemny jest znacznie bardziej wydajny, niż oleje, czy też zwykły gaz ziemny. Koszty transportowe i magazynowe są znacznie obniżone, dlatego dostawy surowca mogą być przy odpowiedniej infrastrukturze, tanio sprowadzane nawet tankowcami z Kataru.
  3. Proekologiczność – liczne badania laboratoryjne i analizy terenowe/motoryzacyjne oraz ochrony środowiska, wykazały to, że ciekły gaz ziemny podczas spalania emituje znacznie mniej zanieczyszczeń, niż inne paliwa. LNG nie posiada również silnych właściwości toksycznych i korozyjnych.
  4. Bezpieczeństwo – LPG, czy też ropa naftowa w kontakcie z środowiskiem naturalnym wywołują jego zniszczenie lub degradację. Przy ich użytkowaniu istnieje również zagrożenie pożarowe i wybuchu. W przypadku właśnie LNG wprowadzone są takie systemy zabezpieczeń oraz całego procesu regazyfikacji, że niemalże do zera minimalizuje się potencjalne zagrożenia.


Tankowanie samochodów osobowych i ciężarowych

Paliwa, jakimi są LNG i CNG, dedykowane są dzisiaj dla użytkowników zarówno pojazdów osobowych, jak i też ciężarowych. Warto przy tym wiedzieć, że w przypadku ciekłego gazu ziemnego, zasilane mogą być nawet maszyny ciężkie, czy to rolne, czy też budowlane, mogąc pokonać na pełnym baku nawet 500 kilometrów! LNG jest przy tym opłacalne cenowo, co wykorzystuje wiele firm transportowych, przewoźnicy autobusowi, a także zakłady komunalne i przedsiębiorstwa budowlane. Prognozy mówią zaś o tym, że liczba stacji LNG i CNG w Polsce będzie rosła. Już teraz działa ich ponad 20, a wiele z nich zaliczanych jest do tzw. europejskiego Niebieskiego Korytarza, czyli sieci najlepszych i najbardziej innowacyjnych stacji LNG/CNG. Taką otworzyła w miejscowości Śrem między innymi firma PGK ŚREM, której misją jest proekologiczny rozwój motoryzacji oraz wdrażanie polityki energooszczędności!

 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz