Artykuł sponsorowany

Sprzedaż nieruchomości - o czym pamiętać przed wizytą u notariusza?

Sprzedaż nieruchomości - o czym pamiętać przed wizytą u notariusza?

Sprzedaż działki każdorazowo wymaga sporządzenia aktu notarialnego, który otrzymuje zarówno kupujący, jak i zbywca. Aby taki dokument był prawnie ważny, konieczna jest wizyta obu stron transakcji u notariusza, gdzie swoją wolę potwierdzą na piśmie. Jakie dokumenty są niezbędne, aby sprzedaż doszła do skutku i została potwierdzona przez sporządzony akt notarialny? Tego wszystkiego dowiesz się z niniejszego artykułu.

Jakie elementy musi zawierać akt notarialny?

Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, sprzedaż nieruchomości wiąże się z koniecznością sporządzenia aktu notarialnego. Oznacza to, że żaden inny dokument nie będzie rodził skutków prawnych. Nie można wobec tego domu czy mieszkania sprzedać na podstawie umowy kupna-sprzedaży, jak to ma miejsce w przypadku samochodów.

Również poszczególne elementy aktu notarialnego są prawnie określone i nie można ich dowolnie modyfikować. Mówi o tym Ustawa z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie.

Dokument ten powinien zawierać:

  • dokładną datę sporządzenia,
  • miejsce sporządzenia,
  • imię i nazwisko notariusza oraz nazwę jego kancelarii,
  • dane personalne stron aktu notarialnego (imiona i nazwiska, imiona rodziców, miejsce zamieszkania),
  • oświadczenia stron (właściwy przedmiot umowy),
  • określenie istotnych okoliczności, jakie zrodziły się podczas sporządzania dokumentu,
  • zapis o odczytaniu i akceptacji aktu notarialnego przez jego strony,
  • podpisy stron transakcji kupna-sprzedaży,
  • podpis notariusz sporządzającego dokument.

Jak wyjaśnia notariusz z Kancelarii Notarialnej Aneta Przybyłek, Igor Zabielski S.C. - akt notarialny zgodnie z prawem musi być odczytany jego stronom. Dopiero wówczas kupujący i sprzedający mogą stwierdzić, że zgadzają się z zapisami lub poprosić o wprowadzenia stosownych korekt. Notariusz musi również odpowiedzieć na wszystkie pytania, by rozwiać ewentualne wątpliwości. Kiedy zyska pewność, że zarówno kupujący, jak i sprzedający rozumieją zapisy dokumentu, może przystąpić do jego podpisywania.

Jakie dokumenty są niezbędne do sporządzenia aktu notarialnego?

Podstawowym dokumentem, bez którego nie można podpisać aktu notarialnego, jest dowód osobisty. To on bowiem potwierdza tożsamość zarówno kupującego, jak i sprzedającego. Ponieważ proces sprzedaży domu czy mieszkania jest długotrwały, może się okazać, że konieczne będzie wyrobienie nowego dokumentu, gdyż ten dotychczas używany straci swą ważność. To opóźni dodatkowo sporządzenie finalnej wersji aktu notarialnego, ale i zrodzi konieczność aktualizacji danych w nim zawartych.

Przy sprzedaży nieruchomości konieczne są również dokumenty, które potwierdzą jej nabycie. Najczęściej jest to akt kupna lub nabycia spadku czy umowa darowizny.

Notariuszowi należy również przedstawić zaświadczenie, że nieruchomość nie ma żadnych obciążeń, takich jak choćby lokatorzy. Stąd również konieczność pobrania z Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy zaświadczenia o stanie zameldowania w domu czy mieszkaniu, będącym przedmiotem transakcji. Ponadto niezbędny jest wypis z księgi wieczystej.

Warto również pamiętać, że w przypadku domów czy mieszkań, które zbywca nabył przez darowiznę lub spadek, konieczne jest pozyskanie także zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o uiszczeniu stosownego podatku z tego tytułu.

W przypadku sprzedaży działki wymaga się również: wypis z wyrysem z rejestru gruntów, zaświadczenie z Urzędu Gminy o sporządzonym dla terenu działki planie zagospodarowania przestrzennego.

Ilość dokumentów, jakie należy dostarczyć przed podpisaniem aktu notarialnego, jest spora, ale również przedmiot sprzedaży ma olbrzymią wartość. Stąd konieczność dokładnego zweryfikowania stanu nieruchomości pod kątem prawnym.

Wybierając kancelarię do obsługi całego procesu, można liczyć na wsparcie notariusza - wskaże on jakie dokumenty powinny zostać dostarczone, aby podpisanie aktu notarialnego było możliwe.

Opracowanie:
Strzelce Opolskie, Marka Prawego 30 lok. 1
tel. 77 463 09 40
Oceń artykuł (1)
1.0
Komentarze
Dodaj komentarz