Artykuł sponsorowany

Skrzynie bezstopniowe CVT – poznaj ich działanie i typowe usterki

Skrzynie bezstopniowe CVT – poznaj ich działanie i typowe usterki

Skrzynie bezstopniowe CVT to przykład zmodyfikowanych konstrukcji przekładni automatycznych, które są proste w budowie, a co za tym idzie tańsze w produkcji. Ich dużą zaletą jest zaś to, że gwarantują wysoki komfort jazdy oraz pomagają oszczędzać paliwo. Niestety ich wysoki poziom awaryjność spowodował, iż nie osiągnęły one na rynku spektakularnego sukcesu. Mimo tego spotkać można je w różnych modelach aut. Chętnie stosują je koncerny koreańskie oraz japońskie m.in. w samochodach hybrydowych.

Czym są skrzynie bezstopniowe CVT?

Skrzynie biegów CVT to typy przekładni, które pozwalają uzyskać podobny komfort jazdy, jak w przypadku standardowych skrzyń automatycznych. Ich cechą charakterystyczną jest to, iż umożliwiają one utrzymywanie niezmiennej prędkości silnika (jego obrotów), niezależnie od zmian prędkości auta. Dzięki temu jazda jest bardzo przyjemna i nie obciąża ona układu napędowego oraz silnika. Dzięki skrzyniom CVT można również sporo zaoszczędzić na paliwie. Ich dodatkowo zaletą jest ich niewielki rozmiar oraz lekkość.

Na tym niestety kończą się zalety skrzyń bezstopniowych CVT, które w trybie sportowym lub manualnym działają jak klasyczne skrzynie automatyczne, lub półautomatyczne. Samochody ze skrzyniami CVT słabo znoszą ostre starty, długą jazdę z wysoką prędkością, a także problematyczne nawierzchnie. To wtedy ich podzespoły szybko się zużywają. Auta ze skrzyniami CVT najlepiej zatem sprawdzają się na trasach międzymiastowych, a także są idealne do jazdy w miastach. Nic dziwnego, że japońscy konstruktorzy mimo słabej renomy tychże skrzyni nadal w unowocześnionych modelach stosują je w swoich samochodach hybrydowych. Można je spotkać m.in. w autach marki Toyota, a rozpoznaje się te skrzynie po specyficznej małej gałce z oznaczeniami: R, N, D oraz B.

Dlaczego skrzynie bezstopniowe CVT są awaryjne?

Skrzynie bezstopniowe CVT przede wszystkim przeznaczone są do delikatnej i płynnej jazdy. Rozpędzanie powinno zatem odbywać się stopniowo. W przeciwnym radzie nadmiernie eksploatowane są mechanizmy przekładni. Awaryjne niestety są wszystkie elementy bezstopniowych skrzyni. Przede wszystkim uważać jednak należy na usterki elektroniki, pasów i łańcuchów, a także kół zamachowych, które montowane są w niektórych modelach skrzyń CVT.

Usterkowe bywają również konwertery, zwłaszcza jeśli chodzi o skrzynie bezstopniowe japońskich i koreańskich producentów. Przykładem jest marka Nissan, która m.in. w popularnym modelu Qashqai stosowała skrzynie CVT. Najbardziej popularne są jednak te Multitronic, które montowane były w niektórych modelach i wersjach aut koncernu Audi. Dlaczego jednak skrzynie te są tak awaryjne? Przede wszystkim wynika to z ich przeznaczenia. Jak już wspomniano, świetnie działają przy jeździe miejskiej – moment obrotowy poniżej 200 Nm – a słabo znoszą moment obrotowy powyżej 300 Nm (np. w autach z silnikiem diesla).

Serwis skrzyń bezstopniowych CVT

Niestety serwis skrzyń bezstopniowych z wykorzystaniem części oryginalnych może być drogi. Sama wymiana całego podzespołu w przypadku jego znacznego uszkodzenia jest jednak tańsza niż w przypadku skrzyń automatycznych oraz manualnych. Problemem jest również znalezienie dobrego serwisanta, który ma doświadczenie w obsłudze konstrukcji japońskich i koreańskich, a także tego, który zaproponuje o wiele tańsze podzespoły zamienne. Warto zatem zainteresować się ofertą firmy GEAR-POL, która specjalizuje się w naprawach, regeneracjach oraz sprzedaży różnego rodzaju skrzyń biegów do aut: Hyundai, Honda, Suzuki, Kia, Mitsubishi czy Nissan.

Każdy kierowca auta ze skrzynią CVT powinien zatem dowiedzieć się u mechanika, jak często sprawdzać stan techniczny podzespołu. Warto też stawiać na regeneracje skrzyni, co wpływa na jej żywotność oraz bezusterkowość. Taka inwestycja jest tańsza od zakupu nowego układu lub drogich części oryginalnych. 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz