Silniki elektryczne o podwyższonej sprawności – IE2
Według analiz różnych ośrodków badawczych, jeszcze kilka lat temu, światowe zużycie energii elektrycznej, nawet w 40% należało do silników elektrycznych, wykorzystywanych w różnego typu ośrodkach przemysłowych. Aby wdrożyć znaczne optymalizacje energii, które dla przedsiębiorców są korzystne finansowo, a przy tym, aby zaliczyć je do rozwiązań proekologicznych, dzisiaj stosuje się silniki elektryczne o podwyższonej sprawności. Wyznacza to norma IEC 60034-30.
Światowy standard definicji klas energetycznych
Obecnie na świecie wykorzystuje się uniwersalny standard definicji klas energetycznych silników, którym jest norma IEC 60034-30. Jej stosowanie stało się powszechnie w wielu krajach na całym świecie, co pozwoliło nie tylko znacznie obniżyć globalne zużycie energii elektrycznej do celów przemysłowych, ale także zapewniło szybszy rozwój technologiczny, dzięki np. uniwersalnym konstrukcyjnym rozwiązaniom. W szczególności światowy standard definicji klas energetycznych, przestrzegają jednak państwa Unii Europejskiej, które wypełniają dyrektywy związane z ochroną środowiska. Obecnie zatem spotkać się można z następującymi klasami energetycznymi silników:
- IE1 – Standard efficiency (silniki standardowe) – ich sprawność jest podobna jak w przypadku CEMEP Eff2,
- IE2 – High efficiency (silniki o podwyższonej sprawności) – podobne do wcześniejszej klasy CEMEP Eff1 i do amerykańskiego EPAct dla silników zasilanych napięciem o częstotliwości 60Hz,
- IE3 - Premium efficiency (najwyższy poziom sprawności) - podobne do amerykańskiego NEMA Premium dla silników o częstotliwości 60Hz.
Warto wiedzieć! Nowe standardy klas sprawności energetycznych, spowodowały znaczne zmiany rynkowe zarówno w sektorze dystrybutorów i konsumentów, jak i producentów. Wycofano bowiem starsze urządzenia, a ośrodki tworzące technologie napędowe, musiały wdrożyć innowacyjne, proekologiczne rozwiązania produkcyjne.
Silniki asynchroniczne od marki NORD
W Polsce jednymi z najlepszych silników klas efektywności m.in. IE2 i IE3, są te oferowane przez markę NORD NAPĘDY SP. Z O.O. Wykonywane są one w zakresie mocy od 0,12 do 55 kW, posiadając w swojej konstrukcji, w zależności od modelu następujące komponenty: hamulec (BRE), podwójny hamulec (DBR+), enkoder inkremenalny (IG), wentylator zewnętrzny (F), czujniki temperatury (TF), układ monitorowania temperatury (TW), grzałkę antykondensacyjną (SH), a także przyłączenie wtyczki silnika (MS). Już teraz ze specyfikacją różnych modeli można zapoznać się na dedykowanej stronie producenta, który umożliwia również skorzystanie z funkcji konfiguratora silników online.