Artykuł sponsorowany

Silnik z turbosprężarką – wybór odpowiedniego oleju

Silnik z turbosprężarką – wybór odpowiedniego oleju

Dzisiaj prawdziwym trendem w motoryzacji jest montowanie w samochodach turbosprężarek, które sprzyjają wyższym obrotom i mocy silnika benzynowego, czy wysokoprężnego. Zastosowanie tego typu innowacyjnych podzespołów wiąże się nie tylko z koniecznością przeprowadzania ich przeglądów, a także regularnego czyszczenia. Istotny jest dobór właściwego oleju, który będzie idealnie harmonizował się z pracą zarówno turbin, jak i silnika. Podstawowe porady poznasz w niniejszym artykule, szczegółowe informacje zawsze jednak pozyskuj od firm, wyspecjalizowanych w dziedzinie technologii turbosprężarek!

Funkcje oleju silnikowego dla sprężarki

Oleje mają nie tylko podstawową funkcję smarną, przy pracy turbosprężarek. Warto wiedzieć, że znacznie wpływają one również na zapewnianie odpowiedniej bariery termicznej dla przepływu ciepła z turbiny do sprężarki, czy też odgrywają ważną rolę przy usuwaniu zanieczyszczeń powstających w całym podzespole. Oleje umożliwiają także właściwą pracę uszczelnienia labiryntowego, a bez nich promieniowe oraz osiowe łożyska ślizgowe szybko by niszczały. Dobra substancja smarna zapewnia ich znacznie poprawioną pracę, co kierowcy mogą odczuć podczas jazdy. Pamiętaj zatem, że samo wdrożenie turbosprężarki, nie przyniesie Twojemu samochodowi podwyższonych osiągów – ważne jest także odpowiednie użytkowanie aut, z tego typu dodatkowymi komponentami.



Rodzaj ma znaczenie – zwróć uwagę na parametr lepkości

Do głównych przyczyn uszkodzeń turbosprężarek, a zwłaszcza wspomnianych łożysk, pierścieni uszczelniających, czy też kanałów powrotnych, zalicza się dobór niewłaściwego oleju silnikowego. Nieprawidłowy roztwór to przede wszystkim taki, który jest niskiej jakości i nie jest dostosowany do modelu konstrukcyjnego układu napędowego auta. Właściciele samochodów wyposażonych w turbosprężarki, powinni bezsprzecznie unikać zatem olejów mineralnych, a także półsyntetycznych, a powinni zaś skłaniać się ku produktom syntetycznym uznanych marek, np. CATROL EDGE, MOTUL itd.

Dlaczego jednak oleje syntetyczne są lepszą barierą ochronną turbosprężarek, i dlaczego znacznie usprawniają ich działanie? Jest to przede wszystkim związane z ich parametrem lepkości. Musi on nie tylko być prawidłowo wyważony (najczęściej problemem jest zbyt mała lepkość), ale także ważne jest zwracanie na funkcję temperatur. Przykładem może być zjawisko zimnego rozruchu silnika przy niskich temperaturach zewnętrznych, kiedy to turbosprężarka pracuje bez odpowiedniej powierzchni smarnej, powodując przeciążenia swoich elementów konstrukcyjnych. Warto wiedzieć, że czasem problemem może być również zbyt duża lepkość, która uniemożliwia rozprowadzenie się płynu po silniku i turbosprężarce, doprowadzając też do zjawiska nadmiernego nagromadzenia się paliwa, czy roztworu chłodniczego.

Przy wyborze oleju syntetycznego dla swojego samochodu wyposażonego w turbosprężarkę, proś o pomoc specjalistów z takich firm, jak STS Turbo s.c., gdzie dystrybuowane są turbosprężarki, a także gdzie są one naprawiane, czyszczone oraz regenerowane. Specjaliści z takich podmiotów, doradzą również, jaki skład uszlachetniaczy powinien mieć dany olej. Te bowiem wpływają na ograniczenie pienienia oleju, co doprowadza do zmniejszenia poziomu jego wycieku z podzespołu. 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz