Artykuł sponsorowany

Silnik elektryczny i jego historia. Jak to się zaczęło?

Silnik elektryczny i jego historia. Jak to się zaczęło?

Dziś nie możemy wyobrazić sobie świata bez silnika elektrycznego ­– urządzenia przetwarzającego energię elektryczną na pracę mechaniczną. Takich silników używamy w gospodarstwach domowych bez przerwy: miksując, odkurzając czy kosząc trawnik.

Tajemnicze zjawiska

Człowiek od zarania dziejów obserwował naturę, widział pioruny i efekt iskrzenia albo tajemnicze przyciąganie się różnych materiałów. Upłynęło jednak wiele setek lat zanim rozwinęła się nauka i technika, zanim człowiek zapanował nad naturą i nauczył się korzystać z jej praw fizycznych.

Dziś technika jest bardzo zaawansowana, człowiek sięga w kosmos i nie potrafimy sobie wyobrazić, jakie odkrycia są jeszcze przed nami. W przemyśle i gospodarstwach domowych używamy maszyn, w których zamontowane są silniki elektryczne. Ze względu na rodzaj prądu można wyróżnić silniki prądu zmiennego oraz stałego, z uwagi na specyfikę prądu przemiennego: trójfazowe i jednofazowe. Pod względem zasady działania mamy silniki indukcyjne, komutatorowe i synchroniczne. Silniki różnią się też budową wirnika: są silniki indukcyjne klatkowe i pierścieniowe. Trzeba powiedzieć też o silnikach uniwersalnych, które mogą pobierać prąd zmienny i stały, stosunkowo niedawno upowszechniono także silniki indukcyjne, liniowe.

Pierwsze odkrycia, pierwsi uczeni

W 1820 r. Duńczyk Christian Oersted zaobserwował ciekawe zachowanie igły magnetycznej, umieszczonej równolegle do przewodu, która odchylała się, gdy przez  ten przewód przepływał prąd elektryczny. Ten fakt zainspirował znakomitego angielskiego uczonego Michaela Faradaya (1791-1867). Zastanawiał się on, czy używając pola magnetycznego nie da się wytworzyć elektrycznego prądu? Anglik robił dużo doświadczeń, udowodnił, że przewód, w którym płynie prąd, działa podobnie jak magnes. Zauważył także, że w przewodniku powstaje prąd elektryczny, kiedy zbliżamy lub oddalmy od niego magnes. Odkrycie jest fundamentem działania prądnicy. Działanie prądnicy można odwrócić – gdy zasilimy ją prądem elektrycznym pracuje jak silnik. Faraday zrobił doświadczenie nazywane „obwodami elektrycznymi”, które jest bardzo proste. Uczony zanurzył jeden koniec drutu w rtęci wypełniającej naczynie. W środku naczynia położył magnes sztabkowy. Podłączył baterię do góry przewodu i rtęci w naczyniu – wtedy wprawił drut w ruch obrotowy wokół magnesu.

W 1822 r. Philip Barlow, wykorzystując wiedzę zyskaną dzięki Faradayowi, jako pierwszy skonstruował prototyp silnika elektrycznego, potem nazwanego  kołem Barlowa.  Faradaya uważa się jednak za twórcę maszyny elektrycznej, w 1831 r. stworzył model silnika elektrycznego – była to tzw. tarcza Faradaya.

Pierwsza maszyna elektryczna, która miała praktyczne znaczenie, została skonstruowana w 1834 r. przez rosyjskiego fizyka niemieckiego pochodzenia Moritza Hermanna Jacobiego. Wymyślił on silnik prądu stałego z komutatorem, który znalazł zastosowanie przy napędzie małego statku rzecznego.  Pierwszy patent silnika elektrycznego należy do Thomasa Davenporta, który skonstruował w 1837 r. silnik wyposażony w elektromagnes. Został on użyty do wiertarki i tokarki do drewna. W późniejszym czasie uczony zbudował jeszcze większy silnik, który napędzał prasę drukarską.

Można by jeszcze wymieniać wielu uczonych, wspomnieć należy jednak na pewno o wielkim wynalazcy Thomasie Edisonie, który w 1880 r. skonstruował malutki silnik o wymiarach 2,5 cm na 4 cm, osiągający 4 tysiące obrotów na minutę. Silniczek stanowił serce elektronicznego pióra, które skutecznie powielało dokumenty, a zostało wyparte dopiero przez maszynę do pisania.

Dziś mamy do czynienia ze znakomitymi, zaawansowanymi technologicznie silnikami elektrycznymi. Wybierz znakomitego partnera. Besel S.A. to wiodący europejski producent i dostawca silników elektrycznych. Firma jest ceniona w całej Europie. Zostań jej kolejnym zadowolonym Klientem!

Oceń artykuł (2)
3.0
Komentarze
Dodaj komentarz