Siła opakowań szklanych – poznaj ich zalety
Szkło jest jednym z najstarszych materiałów wykorzystywanych przez człowieka. Jego historia sięga ok. 5000 tys. lat przed naszą erą. I choć na przestrzeni wieków technika wytwarzania szkła uległa znacznym zmianom, materiał ten jest nieustannie ceniony za te same zalety. Dlatego też opakowania szklane nadal są jednymi z najchętniej wykorzystywanych w różnych gałęziach przemysłu. Dowiedz się, dlaczego.
Gdzie wykorzystuje się opakowania szklane?
Opakowania ze szkła, takie jak butelki czy słoiki, znajdują zastosowanie w wielu branżach. Można je spotkać na półkach sklepowych w dziale spożywczym – to w szkle przechowywane są m.in. napoje, oliwy czy przetwory. Sięgają po nie również producenci kosmetyków, a także leków oraz wyrobów przemysłowych. W szkle można umieścić substancje płynne – to takie formuły najczęściej trafiają do słoików i butelek. Można więc powiedzieć, że ilość możliwości wykorzystania tych opakowań, produkowanych m.in. przez Master s.j., jest nieograniczona,
a ich popularność nie słabnie.
Co wyróżnia opakowania szklane?
Szklane opakowania wyróżniają się wieloma cechami, które dają im przewagę nad tymi
z plastiku, metalu i innych materiałów.
Najważniejsze walory to:
- obojętność chemiczna – szkło jest materiałem całkowicie nieprzepuszczalnym oraz nierozpuszczalnym w żadnym związku chemicznym, co oznacza, że nie wchodzi ono
w reakcję ani z zawartością opakowania, ani też z otoczeniem,
- odporność na wysokie temperatury – przydatna zwłaszcza przy rozlewania środków chemicznych oraz produktów spożywczych. Te drugie mogą być bezpiecznie poddane procesowi pasteryzacji – tak, by zwiększyło się ich bezpieczeństwo mikrobiologiczne;
- możliwość dowolnego formowania – opakowania szklane mogą przybrać rozmaite formy, m.in. butelek i słoików o wyszukanych kształtach, co pozwala tworzyć unikatowe, wyróżniające się na sklepowych półkach formy,
- ekologiczny charakter – szkło podlega w pełni recyklingowi i nie stanowi zagrożenia
dla środowiska naturalnego,
- przezroczystość – pozwala ona wyeksponować zawartość opakowania, jednak
w przypadku produktów wrażliwych na światło słoneczne można zastosować szkło przyciemniane.
To właśnie dlatego, mimo dynamicznego rozwoju rynku tworzyw sztucznych, szklane opakowania nie tracą, a nawet zyskują na popularności. Nie są oczywiście pozbawione wad – są np. cięższe niż te z plastiku i bardziej podatne na stłuczenie. Jednak z uwagi na to, jak dobrze zabezpieczają produkt, producenci chętnie decydują się na nie.