Sezonowa wymiana opon – najważniejsze informacje

Sezonowa wymiana opon – najważniejsze informacje
Zakłady wulkanizacyjne przeżywają oblężenie dwa razy w ciągu roku. Najpierw po pierwszych zimowych opadach śniegu, a następnie, gdy śnieg wiosną już stopnieje i temperatury za oknami przewyższają 8°C. Co warto wiedzieć o sezonowej wymianie opon? 

Obowiązek zmiany opon

W Polsce kierowcy mają wolną rękę w kwestii wymiany opon na zimowe, jednak w wielu krajach Europy istnieje taki obowiązek. Są do tego administracyjnie zobligowani posiadacze aut w Niemczech, Austrii, Norwegii, Szwecji, Czechach, Słowacji, Estonii, Rumunii, na Litwie, Łotwie, a nawet w Turcji. Pozostałe kraje nie wprowadziły takiego nakazu, chociaż istnieją wyjątkowe sytuacje – we Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Włoszech oraz w Czarnogórze w niektórych sytuacjach kierowcy muszą posiadać ogumienie zimowe (np. w Alpach lub na oznaczonych obszarach).

Na narty tylko z zimowymi oponami

Co ciekawe, większość polskich kierowców opowiada się za dowolnością w zakresie wymiany opon zimą, natomiast zdecydowana większość naszych zachodnich sąsiadów (ponad 90 proc.) popiera przepisy mówiące o obowiązkowym posiadaniu zimówek (źródło: mojafirma.infor.pl ). Trzeba tym samym pamiętać, by wybierając się na narciarski wypad do bliższych lub dalszych południowych sąsiadów, posiadać odpowiednie, zgodne z przepisami ogumienie.

W Polsce, chociaż coraz rzadziej, wciąż można spotkać kierowców, którzy wybierają jazdę na tzw. oponach całorocznych bądź korzystają z zimówek także latem, uważając, że dzięki temu zmniejszą koszty eksploatacji samochodu. Takie osoby zapominają jednak o tym, że konstrukcja i skład mieszanki do produkcji opony zimowej i letniej mocno się różnią, co ma wpływ nie tylko na osiągi i bezpieczeństwo (drogę hamowania, przyspieszenie, przyczepność), ale także na komfort jazdy i zużycie paliwa.

Zimowe opony latem? To się nie opłaca

Latem korzystanie z zimówek może być bardziej niebezpieczne niż jazda na nich zimą. Skład mieszanki powoduje bowiem, że w czasie upałów opona ta jest zbyt twarda i traci właściwości trakcyjne (m.in. wydłuża się droga hamowania pojazdu). Dodatkowo nacięcia na bieżniku, które przydają się na śliskich i mokrych nawierzchniach, na suchym i rozgrzanym asfalcie powodują zwiększony hałas i zmniejszają komfort podróżowania.

Większość polskich kierowców (ok. 90 proc.) deklaruje, że wymienia opony na każdy sezon. Jednak przedstawiciele branży oponiarskiej szacują, że w rzeczywistości robi to nie więcej niż 2/3 posiadaczy samochodów. Niezależnie od tego, czy kodeks drogowy wzbogaci się o przepis nakazujący zakładanie opon zimowych, czy też kierowcy nadal będą mieć pod tym względem wolną rękę, warto pamiętać, że dobór odpowiednich opon do warunków atmosferycznych ma decydujące znacznie w kwestii bezpieczeństwa na drodze.
Oceń artykuł (2)
3.0
Komentarze
Dodaj komentarz