Różnice między układami centralnego smarowania jedno i dwuliniowymi
Inwestycja w maszyny przemysłowe to zawsze spory wydatek. Dlatego należy szczególnie troszczyć się o ich stan oraz o staranną konserwację. Jest to jedyny sposób na to, aby jak najdłużej były one sprawne i działały bez zarzutu. Kluczową rolę w przypadku tego typu urządzeń odgrywa ich regularne smarowanie. Można wykorzystywać do tego układy centralnego smarowania jedno- i dwuliniowe.
Dlaczego smarowanie maszyn jest tak ważne?
Niektóre części maszyn – takie jak łańcuchy, panewki czy łożyska – wymagają tego, aby je smarować. Nie można tego lekceważyć także w przypadku elementów tworzących sporych rozmiarów linie technologiczne.
Niedostateczne lub zbyt rzadkie smarowanie jest bardzo częstą przyczyną awarii maszyn. Powoduje ich szybsze zużywanie się, a co za tym idzie uszkodzenie poszczególnych części. Smar – olejowy lub plastyczny – zdecydowanie zmniejsza tarcie między elementami oraz minimalizuje ryzyko korozji. Jednak, aby konserwacja taka rzeczywiście przynosiła spodziewane efekty, musi być przeprowadzana cyklicznie.
Duże maszyny i urządzenia, w których znajduje się ogromna ilość części, wymagają stosowania odpowiednich rozwiązań. Nie sposób, aby personel zakładu mógł zadbać o regularne smarowanie wszystkich komponentów. Dlatego właśnie wykorzystuje się układy centralnego smarowania.
„Układy centralnego smarowania to rozwiązanie, które powinno być wykorzystywane we wszystkich zakładach przemysłowych. Służą one do cyklicznej konserwacji całych linii technologicznych, ale także pojedynczych maszyn. Ich zastosowanie zdecydowanie przedłuża żywotność urządzeń, w których znajdują się chociażby panewki czy łożyska” – mówi ekspert z firmy UCS.
Układy centralnego smarowania jedno i dwuliniowe
Układy jednoliniowe sprawdzają się w branży przemysłu spożywczego oraz maszynowego. Składają się one z jednej linii głównej, którą transportowany jest smar lub olej do rozdzielaczy zamontowanych w tej linii. Kiedy dociera on do ostatniego zaworu dozującego, w układzie wzrasta ciśnienie, a cykl rozpoczyna się od nowa. W ten sposób smaruje się ślizgi, panewki lub łożyska.
Natomiast układy smarowania dwuliniowe są tworzone z myślą o obsłudze linii technologiczny i dużych maszyn, gdzie istnieje potrzeba smarowania wielu punktów. System ten może być stosowany w maszynach papierniczych, w dźwigach, urządzeniach ładujących, w sprzętach pracujących w hutach i cementowniach. Składają się one także z dwóch przewodów – ciśnieniowego i odprężającego. Uruchamiane są one na przemian za pomocą zaworu. Przewód ciśnieniowy dostarcza smar bezpośrednio do rozdzielaczy.