Artykuł sponsorowany

Różne publikacje, różny rodzaj papieru. Jak wybrać odpowiedni?

Różne publikacje, różny rodzaj papieru. Jak wybrać odpowiedni?

Zasadniczo rozróżnia się dwie grupy papierów: papiery bezdrzewne (nie zawierające ścieru drzewnego) i papiery drzewne (zawierające ścier drzewny). Dodatkowo można dokonać podziału ze względu na gramaturę papieru, jego strukturę, rodzaj powierzchni, uszlachetnianie oraz przeznaczenie. Czym należy się zatem kierować wybierając papier niepowlekany do druku publikacji?

Jeden papier, liczne zastosowania

Papiery niepowlekane w ciągu ostatnich kilku lat ugruntowały swoją pozycję na rynku. Ich liczne zalety sprawiają, że są coraz chętniej wykorzystywane przez firmy poligraficzne.  A ponieważ różnią się między sobą składem surowcowym, spulchnieniem, szorstkością i odcieniem, spróbujemy je uporządkować pod względem zastosowań i pomóc w wyborze odpowiedniego papieru do publikacji:

  • książki z samym tekstem – wymagają dużej nieprzezroczystości, chroniącej przed przebijaniem tekstu, a tym samym ułatwiającej czytanie. Ważnym elementem jest tu spulchnienie papieru – im większa, tym grubszy papier i co za tym idzie, okazalszy wygląd książki. Wadą jest niska odporność na żółknięcie i słaba wytrzymałość.
  • książki z tekstem oraz ilustracjami jedno- lub dwukolorowymi – obok nieprzezroczystości i okazałego wyglądu, ważnym elementem jest dobra reprodukcja grafik lub czarno-białych zdjęć. Warto wykorzystać papiery mniej absorbujące farbę, co przełoży się na mniejszą ilość punktów rastrowych.
  • książki wielobarwne, albumy, kalendarze ścienne – stosuje się papiery najwyższej jakości i o dużej gładkości, pozwalającej na doskonałe odwzorowywanie szczegółów zdjęć. Ich wadą jest niska nieprzezroczystość, co zmusza klientów do wyboru wysokich gramatur papieru.

Wykonanie proofa

Papiery niepowlekane mogą być wykorzystywane z powodzeniem do drukowania wysokiej jakości wielobarwnych prac. Należy jednak wówczas zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie przygotowanie materiałów do druku. Najlepszym rozwiązaniem jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu z drukarnią i poproszenie o przesłanie profilu, zgodnie z którym należy przygotować prace do druku na papierze niepowlekanym. Dzięki temu unikniemy sytuacji, podczas której np. podczas drukowania na papier będzie nanoszona zbyt duża ilość farby. Przy założeniu, że urządzenia drukujące są dokładnie skalibrowane, a materiały zostały odpowiednio przygotowane, ilość farby na papierze niepowlekanym może wynosić maksymalnie 280%.

Należy pamiętać, ze bez względu na rodzaj publikacji i rodzaj wybranego papieru niepowlekanego, najważniejszym atutem jest telefon i kontakt z drukarnią. Pomoże on nie tylko uzyskać fachową poradę, ale również uniknąć nieporozumień na każdym etapie realizacji zamówienia. A co za tym idzie – oszczędzić nerwy, czas i pieniądze. 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz