Artykuł sponsorowany

Rodzaje lakierów samochodowych

Rodzaje lakierów samochodowych

Na rynku istnieje szeroka oferta lakierów samochodowych – wybierać możemy spośród wielu rodzajów, a także tysięcy kolorów i odcieni. Wybór lakieru możemy dostosować do naszych potrzeb, gustu oraz zasobności portfela. Zabieg lakierowania auta może diametralnie odmienić jego wygląd. Postaramy się przybliżyć charakterystykę poszczególnych rodzajów lakierów samochodowych. Zapraszamy do lektury.

Podział lakierów samochodowych ze względu na skład chemiczny

W tej kategorii wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje lakierów: bazowy, akrylowy i wodny. Lakier bazowy jest lakierem jednokomponentowym. Wykorzystuje się go do krycia warstwy lakieru bezbarwnego. Może on być zarówno metalizowany, jak i matowy. Do jego użycia konieczne jest zastosowanie rozcieńczalnika. Lakier akrylowy jest z kolei dwukomponentowy i ma bardzo dobre właściwości kryjące. Nakłada się go jednowarstwowo i utwardza za pomocą środków chemicznych. Spoiwem lakieru są żywice poliakrylowe. Lakierem akrylowym pokrywa się wyłącznie powierzchnie pozbawione połysku. Z powodu zaostrzenia w ostatnim czasie przepisów dotyczących ochrony środowiska, aktualnie najczęściej stosuje się lakiery wodne, które uważane są za najbardziej ekologiczne. Są to żywice wodne, które łączy się ze skoncentrowanymi pigmentami. Lakiery te nakłada się na warstwę bazową, a czas schnięcia jest znacznie dłuższy niż w przypadku lakierów akrylowych.

W Warszawie profesjonalnym malowaniem aut w bezpyłowej kabinie lakierniczej marki LAGOS zajmuje się warsztat samochodowy Grzegorza Rosiaka.

Podział lakierów samochodowych ze względu na wygląd

Najpopularniejszy podział lakierów samochodowych dotyczy efektów optycznych. Wyróżniamy tu lakiery perłowe, metaliczne, niemetaliczne oraz matowe. Lakiery perłowe dają efekt delikatnego mienienia się w promieniach słońca. Taki efekt uzyskuje się dzięki wykorzystaniu kryształów górskich, które otaczają cząstki aluminium. Dzięki temu podczas słonecznych dni na lakierze widoczne są różnokolorowe drobinki. Lakiery metaliczne dają charakterystyczny, intensywny połysk, który wynika z dodania do lakieru sproszkowanego aluminium. Ich przeciwieństwem są lakiery niemetaliczne, nazywane również monokolorami. Obecnie można je zobaczyć na podstawowych wersjach starszych aut. Lakiery matowe całkowicie pozbawione są połysku. W ostatnim czasie zyskują coraz większą popularność – głównie wśród właścicieli aut sportowych. Trzeba jednak pamiętać, że matowe lakiery są mało odporne na utlenianie i uszkodzenia.

Ponadto wyróżnić możemy także kilka typów niestandardowych lakierów. Jednym z nich jest np. kameleon – tu kolor lakieru będzie się zmieniał wraz z kątem patrzenia na pojazd. Na rynku istnieją również lakiery neonowe – nimi maluje się elementy, które mają być odblaskowe. Jednak nałożenie tego typu powierzchni wymaga otrzymania oficjalnego urzędowego pozwolenia. Co ciekawe, istnieją również lakiery z efektem rdzy, z pomocą których można postarzyć karoserię.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz