Artykuł sponsorowany

Rodzaje kruszyw wykorzystywanych w budownictwie drogowym

Rodzaje kruszyw wykorzystywanych w budownictwie drogowym

Kruszywa dzisiaj przede wszystkim trafiają w postaci kopalnianej lub recyklingowej, na rynek budownictwa przemysłowego, gospodarczego, komercyjnego, czy mieszkaniowego. Olbrzymie zapotrzebowanie, zauważa się także w branży drogownictwa. To w niej kruszywa mają swoje specjalne zadanie, pozwalając na oddawanie z roku na rok, coraz to lepszych jakościowo odcinków dróg gminnych, czy też krajowych. Poznaj zatem rodzaje kruszyw wykorzystywanych w budownictwie liniowym – drogowym.

Uniwersalne właściwości kruszyw drogowych

Kruszywa drogowe dzisiaj to zarówno surowce pochodzenia kopalnianego, czyli naturalnego, jak i też materiały będące wynikiem przetworzenia oraz odzysku – mowa o kruszywach recyklingowych po wyburzeniach różnych obiektów architektonicznych. W zależności od danej inwestycji, produkty z obu grup, można zaliczyć do surowców mineralnych. Lepszymi parametrami technicznymi, wyróżniają się zaś te naturalne. Uniwersalnymi ich własnościami, są: wytrzymałość na miażdżenie w granicach 24%; nasiąkliwość zaledwie do 5%; mrozoodporność – 10%; zawartość pyłów mineralnych – 4-10%; zawartość zanieczyszczeń ilasto-gliniastych tylko 5%; zawartość ziaren słabych maksymalnie do 15%. Takie parametry kruszyw drogowych powodują, że są one idealne zarówno do utwardzania powierzchni, jak i do tworzenia odpowiednich hydroizolacji. Wiele rodzajów kruszyw drogowych, ma również swoje zastosowanie, jako produkt wiążący.

Żwir, grys, tłuczeń i mieszanki kruszyw

W budownictwie drogowym, najczęściej wykorzystywane są takie kruszywa, jak żwir, grys, tłuczeń, a także różnego rodzaju mieszanki, wśród których, najpopularniejsze są te dolomitowe, oraz granitowe. Wielokrotnie surowce naturalne dedykowane dla drogownictwa, oprócz podstawowych procesów rozdrabniania skał litych, przechodzą dodatkowo szereg procesów uszlachetniana. Mowa o takich działaniach, jak przesiewanie oraz płukanie, pozwalające uzyskać wysoki poziom jakościowo kruszyw, pozbawionych zanieczyszczeń pylistych. Takie produkty dostarcza na małe oraz wielkie place budowy przedsiębiorstwo ROMANO, które wie, że jeśli chodzi o realizację wznoszenia dróg, największe zapotrzebowanie obecnie wykazywane jest na żwir oraz grys. Pierwszy surowiec występujący w luźnej postaci i jest idealnym materiałem do tworzenia betonów towarowych oraz mas bitumicznych stosowanych na nawierzchnie właśnie dróg. Żwir jest także idealną ich podbudową. Grys zaś, głównie znalazł swoje zastosowanie, jako warstwa wiążąca, oraz wyrównawcza. Często jest wykorzystywany również przy tworzeniu odcinków tras kolejowych.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz