Materiał Partnera

Rodzaje i charakterystyka olejów przekładniowych

Rodzaje i charakterystyka olejów przekładniowych

Oleje przekładniowe służą przede wszystkim do smarowania ruchomych mechanizmów w skrzyniach biegów. Muszą one być dobierane zgodnie z typem przekładni, bowiem inny smar sprawdza się przy skrzyniach ręcznych, inny przy automatycznych, zaś jeszcze inny przy dwusprzęgłowych (DSG). Jakie jeszcze kryteria trzeba brać pod uwagę przy zakupie oleju przekładniowego?

W jaki sposób dobierać olej przekładniowy?

Przy zakupie smaru do skrzyni biegów należy kierować się przede wszystkim zaleceniami producenta danego pojazdu, a taką informację można uzyskać w instrukcji samochodu lub punkcie serwisowym ASO. Chodzi tutaj o wybór oleju, który będzie gwarantował optymalne właściwości pod względem ochrony przed korozją i wysokimi temperaturami powstałymi w trakcie pracy, ale także będzie sprawnie usuwał zanieczyszczania. 

Klasy olejów przekładniowych do samochodów

Jedną z klasyfikacji wedle których dzielone są oleje przekładniowe jest klasa jakości API. Mówi ona, jaka ilość dodatków oraz składników uszlachetniających została dodana do smaru. Rozróżniamy klasy takie jak:

  • API GL-1 – olej, który nie posiada uszlachetniających dodatków. Przeznaczony do przekładni spiralnych, stożkowych oraz ślimakowych, a także niektórych rodzajów manualnych skrzyń biegów, które pracują pod małym obciążeniem,
  • API GL-2 – olej z minimalną ilością dodatków zapobiegających korozji i spienianiu. Stosowny do pracy przy lekkich obciążeniach oraz temperaturach do maksymalnie 130oC,
  • API GL-3 – stosowany do manualnych skrzyń biegów. Zawiera aktywne dodatki, dzięki czemu gwarantuje lepszą smarowność i odporność na zużywanie się,
  • API GL-4 – olej zawierający bardzo dużą ilość dodatków, dlatego też jest to podstawowy typ smaru stosowany w produkowanych współcześnie skrzyniach biegów,
  • API GL-5 – smar z prawie dwa razy większą smarownością, aniżeli klasa API GL-4. Stosowany przy przekładniach z bardzo dużym momentem obrotowym,
  • API GL-6 – olej do ekstremalnie trudnych warunków pracy, który na rynku spotykany jest bardzo rzadko.

Lepkość oleju przekładniowego

Kolejnym parametrem, który ma wpływ na właściwości oleju przekładniowego, jest jego lepkość, określana dwoma cyframi oraz jedną literą. Pierwszy człon odnosi się do lepkości zimowej, np. 75W, drugi zaś do letniej, np. 140 (75W-140). Jest to norma określana mianem SAE J306, przy czym w naszych warunkach, zdecydowanie najczęściej stosuje się klasy od 75W wzwyż oraz w przedziale 90-110.

Oleje przekładniowe mają do spełnienia bardzo ważną rolę w usprawnianiu działania m.in. skrzyń biegów, dlatego nie można stawiać na smary o niskiej jakości. Dystrybutorem najlepszych tego typu produktów jest m.in. firma Wizard z Tych, będąca sprzedawcą artykułów takich producentów jak elf, Total, Lotos czy Castrol.

Opracowanie:
Sieradz, Wojska Polskiego 73
tel. 43 822 16 35
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz