Materiał Partnera

Rodzaje bram garażowych

Rodzaje bram garażowych

Dobrze dobrana brama garażowa musi być praktyczna i wygodna w użyciu. Bramy garażowe różnią się od siebie głównie budową oraz sposobem otwierania się. Możemy wybierać spośród kilku popularnych rodzajów. Z naszego artykułu dowiesz się, jakie to są rodzaje, czym się one charakteryzują oraz w jakich otworach garażowych się sprawdzą. Zapraszamy do lektury!

Brama rozwierana

Do popularnych modeli bram garażowych z pewnością należy tradycyjna brama rozwierana. Składa się ona z jednego lub dwóch skrzydeł, montowanych na bocznych ościeżach przy użyciu zawiasów.

Jak wyjaśnia nasz rozmówca z firmy BROS z Buku pod Poznaniem, która specjalizuje się w produkcji m.in. bram garażowych: Skrzydło bramy rozwieranej otwiera się na zewnątrz, a zatem taki rodzaj bram przeznaczony jest do garaży, do których prowadzi płaski podjazd o odpowiedniej długości. Brama tego typu stanowi proste rozwiązanie, jednak stosunkowo mało praktyczne i niewygodne. Szczególnie zauważalne jest to w zimie, kiedy rano spieszymy się do pracy, a na podjeździe zalega śnieg. Nie wyjedziemy z garażu, dopóki go nie usuniemy. Ponadto brama tego rodzaju nie jest w stanie skutecznie chronić przed utratą ciepła.

Brama garażowa uchylna

Kolejnym rodzajem bram garażowych jest brama uchylna. Jej prosta budowa oraz niski koszt zakupu sprawiały, że jeszcze do niedawna były najchętniej wybierane spośród dostępnych typów bram. Obecnie nadal cieszą się popularnością, jednak inwestorzy coraz chętniej zwracają się w kierunku innych rozwiązań.

Brama uchylna sprawdzi się w garażach z niskim nadprożem, gdyż jej skrzydło zachodzi nad auto, unosząc się na prowadnicach, a następnie chowając się pod jego sufitem. Bramy tego rodzaju zazwyczaj produkowane są ze stali i aluminium, a wykańczane są przy użyciu drewna lub tworzyw sztucznych.

Podobnie jak brama rozwierana, brama uchylna nie chroni skutecznie przed utratą ciepła, a jej skrzydło zajmuje sporo miejsca zarówno na podjeździe, jak i pod sufitem (tutaj może pomóc instalacja specjalnego mechanizmu nożycowego, który eliminuje konieczność montażu prowadnic podsufitowych).

Brama garażowa segmentowa

Bramy segmentowe należą do trzeciego i najczęściej wybieranego spośród rodzajów bram. Dlaczego? Przede wszystkim bramy tego typu zajmują mało miejsca, tak we wnętrzu garażu, jak i na podjeździe. Rozmiar skrzydła bramy segmentowej zaś można dostosować do wielkości oraz kształtu otworu, a jego konstrukcja umożliwia dostęp do garażu bez całkowitego otwarcia bramy. Dzięki takiemu rozwiązaniu oszczędzamy nasz cenny czas i równie cenną powierzchnię na posesji.

Skrzydło takiej bramy zbudowane jest zazwyczaj z kilku segmentów, łączonych są ze sobą przy pomocy zawiasów. Różnej grubości panele o kształcie, który wyklucza możliwość przypadkowego przygniecenia palców, pokrywane są blachą oraz wypełnione pianką poliuretanową o odpowiedniej gęstości. Dzięki temu charakteryzują się one bardzo dobrymi parametrami termoizolacyjnymi. W dobrych bramach segmentowych, na obwodzie oraz pomiędzy poszczególnymi segmentami, montowane się uszczelki, które dodatkowo poprawiają izolacyjność termiczną.

Inwestorzy, wybierający ten rodzaj bramy, zazwyczaj mogą wybierać spośród wielu dostępnych kolorów bram, co pozwala na dobranie bramy garażowej odpowiednio do stylu elewacji budynku.

Pośród bram segmentowych wyróżniamy bramy górne oraz boczne. Brama segmentowa górna wybierana jest najczęściej. Jej segmenty ułożone są pionowo, a prowadnice, po których porusza się skrzydło, montowane są na bokach garażu. W ten sposób, po otwarciu, cały płaszcz bramy chowa się pod sufitem.

Bramy segmentowe zazwyczaj można otwierać ręcznie lub automatycznie z zastosowaniem jednego przycisku. Taki zestaw składa się ze specjalnego nadajnika z kodem zmiennym lub pilota z automatyczną transmisją niepowtarzalnego kodu, zabezpieczającego przed otwarciem bramy przez osoby do tego nie uprawnione.

Ponadto bramy tego typu wyposażane mogą być w różnego rodzaju zabezpieczenia takie jak np. zabezpieczenie pęknięcia linki, zabezpieczenie przeciążeniowe czy system fotokomórek.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz