Materiał Partnera

Reklama w gazecie – wady i zalety

Reklama w gazecie – wady i zalety

Na przestrzeni lat wraz z intensywnym rozwojem technologii różne formy reklamy ewoluowały. Pojawiły się nowoczesne sposoby na promocję działalności gospodarczej w oparciu o Internet oraz social media. Niemniej jednak nie wyparły one tradycyjnych metod reklamy, takich jak przekaz w radiu lub jeszcze starszy w gazecie. Przyjrzyjmy się tej ostatniemu. Jak wygląda współcześnie i czy warto w nią inwestować?

Rodzaje reklamy gazetowej

W potocznym rozumieniu prasa to przede wszystkim forma drukowana, czyli między innymi gazety codzienne oraz czasopisma tematyczne. W rzeczywistości prasa obejmuje zarówno gazety, jak i radio, telewizję oraz Internet. Każdy z tych kanałów jest powiązany z przekazem reklamowym. Biorąc pod uwagę wyłącznie gazety drukowane, wyróżniamy następujące rodzaje: drobne ogłoszenia, drobne ogłoszenia z grafiką, reklama modułowa.

W obecnych czasach wiele gazet wydawanych na papierze ma swoje odpowiedniki w postaci e-wydań. Tam poszczególne ogłoszenia reklamowe są wzbogacane o dźwięk oraz ruchomy obraz w postaci filmików lub pokazy slajdów. Często przybierają postać banerów zajmujących niemal całą szerokość wyświetlanej strony internetowej.

Zalety i wady reklamy w prasie drukowanej

Zacznijmy od pozytywnych stron tej formy promocji. Spośród wszelkich dostępnych możliwości, ta omawiana w artykule, jest z pewnością jedną z tańszych. Ponadto zazwyczaj w gazecie występuje niższa konkurencyjność ze względu na mniejszą ilość publikowanych ogłoszeń w porównaniu do telewizji, radia lub Internetu. Aczkolwiek istnieją wydawnictwa charakteryzujące się sprofilowaniem na wyłączną publikację reklam z danej dziedziny. Przykładem może być gazeta Kontakt, która specjalizuje się w ogłoszeniach matrymonialno-towarzyskich oraz związanych z nieruchomościami. W zależności od tego, jak często dana gazeta będzie się ukazywać, z taką intensywnością przekaz będzie docierał do odbiorcy. Zdecydowaną przewagę ma w tym przypadku drukowana prasa codzienna w porównaniu do kolorowych miesięczników, tygodników lub kwartalników. Ponadto czytelnik może wielokrotnie i w dowolnym momencie powrócić do danej reklamy, jeśli go zainteresuje. Bardzo często istnieje też możliwość lokalizacji danego informacji promocyjnej w danej rubryce związanej tematycznie z działalnością firmy. W przypadku czasopism tematycznych przekaz reklamowy można urozmaicić i uatrakcyjnić poprzez dodanie na przykład: pasków zapachowych, próbek produktów, zakładek do książek, bonów promocyjnych.

Jedną z największych wad jest to, że sprzedaż gazet niestety maleje, a nieustanny rozwój cyfrowych źródeł przekazu wypiera formę papierową ze względu na wygodę oraz często darmowy dostęp. Ponadto druk całego nakładu nie zawsze trafia do odbiorcy, co automatycznie przekłada się na zasięg oddziaływania przekazu. Z pewnością reklama zamieszczona w gazecie codziennej będzie miała zdecydowanie krótszy i mniejszy wpływ na czytelnika, który może ją łatwo przeoczyć.

Opracowanie:
Szczecin, al. Papieża Jana Pawła II 26 lok. 1
tel. 609 161 041
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz