Artykuł sponsorowany

Rejestracja samochodu z Niemiec

Rejestracja samochodu z Niemiec

Kupując samochód z Niemiec warto wiedzieć, jak dokładnie przebiega rejestracja pojazdu w Polsce. Wiele osób zastanawia się nad dokładnym przebiegiem procedury rejestracyjnej. Dlatego stworzyliśmy przejrzysty poradnik, który omawia kolejne etapy od momentu zakupu samochodu w Niemczech. Sprawdźcie jakich formalności musicie dopełnić jeszcze w Niemczech, a jakie procedury czekają na Was w kraju.

Tymczasowe tablice rejestracyjne

Po zakupie pojazdu jego niemiecki właściciel powinien przekazać nowemu nabywcy komplet dokumentów. W ich skład wchodzi:

  • mały brief – odpowiednik polskiego dowodu rejestracyjnego,

  • duży brief – odpowiednik polskiej karty pojazdu,

  • umowa kupna - sprzedaży, a więc dokument potwierdzający nabycie pojazdu.

Z takim pakietem należy udać się do niemieckiego Wydziału Komunikacji w celu wyrejestrowania pojazdu. Pracownik urzędu na podstawie dokumentów powinien wydać potwierdzenie wyrejestrowania auta. W Wydziale Komunikacji należy zdać dotychczasowe tablice rejestracyjne i wypełnić wniosek o wydanie tablic, na których będzie można wrócić do Polski. Po przydzieleniu numerów trzeba udać się do serwisu, w którym zostaną wyrobione nowe tablice rejestracyjne. Najczęściej wyrabiane są żółte tablice rejestracyjne, których ważność wynosi 5 dni. Biało-czerwone tablice (tablice celne) są ważne przez maksymalnie 1 rok. Ich ważność kończy się w ostatnim dniu obowiązywania ubezpieczenia pojazdu. W przypadku transportu auta na lawecie nie ma obowiązku wyrabiania tablic tymczasowych.


Rejestracja samochodu w Polsce

Po przywiezieniu pojazdu do Polski pierwsze kroki należy skierować do Urzędu Celnego, aby zapłacić akcyzę. Podstawą wyliczenia akcyzy jest wartość auta na umowie. Jeśli jednak będzie ona zaniżona Urząd Celny ustali ją na podstawie średniej wartości rynkowej danego pojazdu. Wysokość podatku akcyzowego wynosi odpowiednio:

  • 3,1% - od wartości pojazdu, w przypadku aut o pojemności silnika poniżej 2000 cm3,

  • 18,6% - od wartości pojazdu, w przypadku aut o pojemności silnika powyżej 2000 cm3.

Dodatkową opłatę ponosi się za wydanie dokumentu potwierdzającego opłacenie akcyzy.

Po wizycie w Urzędzie Celnym należy udać się na Stację Kontroli Pojazdów (SKP), która przeprowadzi badanie techniczne pojazdu. Co prawda samochód posiadający ważny przegląd TUV nie musi ponownie przechodzić go na polskiej stacji. Konieczne jest jednak ustalenie kilku danych auta, w tym datę produkcji i nacisk na osie, które znajdą się w nowym dowodzie rejestracyjnym.

Aby zarejestrować pojazd w Polsce konieczne jest zlecenie tłumaczowi przysięgłemu przełożenia treści dokumentu zakupu pojazdu (umowa kupna-sprzedaży). W przypadku samochodu sprowadzonego z kraju Unii Europejskiej nie ma konieczności tłumaczenia dowodu rejestracyjnego oraz karty pojazdu.

Czy należy wykupić ubezpieczenie przed rejestracją auta w Polsce? Jeśli samochód ma ważne niemieckie ubezpieczenie tymczasowe, to rejestracja pojazdu może odbyć się na jego podstawie. Warto jednak pamiętać, że w dniu rejestracji samochodu należy wykupić polisę OC, ponieważ ubezpieczenie tymczasowe wygasa. Niedopilnowanie tego terminu może skończyć się wysoką karą z UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny).

Odwiedzając Wydział Komunikacji w celu rejestracji pojazdu należy przedstawić następujące dokumenty:

  • potwierdzenie zapłaty akcyzy,

  • zaświadczenie z SKP o aktualnym badaniu technicznym,

  • przetłumaczony dowód zakupu pojazdu (umowa kupna-sprzedaży),

  • mały brief i duży brief,

  • potwierdzenie wyrejestrowania samochodu w Niemczech,

  • potwierdzenie dokonania opłaty w urzędzie,

  • wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu,

  • dowód tożsamości,

  • zagraniczne tablice rejestracyjne (w przypadku ich braku należy przedłożyć stosowny wniosek),

  • dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (o ile formalności załatwia pełnomocnik).

Na podstawie powyższych dokumentów urzędnik wystawia dowód tymczasowy. W przeciągu 30 dni wydawany jest „twardy” dowód rejestracyjny.

Rejestracja sprowadzonego auta wymaga załatwienia wielu formalności. Zarówno w kraju zakupu jak i w Polsce. Dlatego warto skorzystać z pomocy firm takich jak Agencja celna Tadro-Sped, które zdejmują z Nabywcy pojazdu przykry obowiązek jeżdżenia po urzędach i stania w kolejkach. Załatwiają one wszystkie formalności i dostarczają komplet nowych dokumentów wydanych przez Wydział Komunikacji, które uprawniają do poruszania się pojazdem

Opracowanie:
Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz