Artykuł sponsorowany

Regeneracja manualnych skrzyni biegów w samochodach

Regeneracja manualnych skrzyni biegów w samochodach

W powszechnym mniemaniu awariom notorycznie ulegają automatyczne skrzynie biegów. To prawda, ale nie oznacza bynajmniej, że manualna skrzynia biegów nie może się zepsuć. Manual też może zostać uszkodzony, czy to na skutek nieprawidłowego użytkowania, czy też po prostu zużycia części. Naprawa skrzyni biegów nie jest prosta, bo producenci aut niechętnie udostępniają części zamienne, ale przy odrobinie cierpliwości i wiedzy, da się ją przeprowadzić.

Naprawa manualnej skrzyni biegów – kiedy konieczna?

Co takiego może się zepsuć w manualnej skrzyni biegów? Większość kierowców powie pewnie, że prędzej zepsuje się sprzęgło, lub koło zamachowe, współpracujące ze skrzynią, ale okazuje się, że i w samej skrzyni biegów jest sporo elementów, które mogą sprawić nam kłopoty. Na przykład przekładnie prędzej czy później będą wymagać konserwacji lub wymiany. Podobnie ma się rzecz z łożyskami do skrzyni biegów, czy uszczelniaczami.

Na domiar złego, przy masowej produkcji podzespołów do samochodów, wystarczy jeden błąd, a problemy dotkną samochody przeróżnych marek. Znana jest sprawa manualnej skrzyni biegów typ M32, występującej w Oplach, Fiatach i Lanciach, której zbyt słabe łożyska, po przejechaniu 150 tys. kilometrów zaczynają powodować szarpnięcia przy przyspieszaniu i głośną pracę. Jeśli z problemem nie przyjdziemy do mechanika samochodowego, konsekwencją może być rozerwanie obudowy przekładni, a to już grubsza sprawa.

Dostępność części zamiennych do skrzyni biegów jest niestety ograniczona. Elementy potrzebne do ich regeneracji kosztują znacznie więcej, niż typowe łożyska, a mają na tyle różne rozmiary, że nie da się ich zastąpić. Często okazuje się, że bardziej opłacalna jest wymiana skrzyni biegów, niż naprawa starej, dlatego wiele firm prowadzi skup skrzyni biegów i sprzedaż skrzyń. inaczej wygląda to w starszych samochodach i jest też znacznie tańsze.

Regeneracja skrzyni biegów – co to oznacza i jak przebiega?

W jakiej sytuacji regeneracja skrzyni biegów może być konieczna? Warto zwrócić uwagę na buczenie, które słyszalne jest na wolnych obrotach, albo na niektórych przełożeniach. Oznacza ono zużycie łożyska, albo uszkodzenie kół zębatych. Możemy też mieć problemy z wrzuceniem poszczególnych „biegów”, co wynika albo z luzów, czyli zużytych łożysk, z zużycia sprzęgła – wtedy przynajmniej to nie skrzynia jest winowajcą – albo też z uszkodzonych synchronizatorów. Jeśli wypadają biegi, przyczyną może być wytarcie kół zębatych.

Jeśli prędzej czy później twoja skrzynia biegów wymagać będzie naprawy, poszukaj warsztatu, który specjalizuje się właśnie w naprawach skrzyni biegów, bo tu potrzebne jest duże doświadczenie, wiedza i naprawdę dobrej jakości sprzęt. W warsztacie samochodowym 2Gear możesz liczyć przede wszystkim na dokładne sprawdzenie twojej skrzyni biegów pod kątem możliwych przyczyn usterki. Dopiero po dokładnej ocenie każdego z elementów przychodzi czas na regenerację.

Regeneracja manualnej skrzyni biegów polega na rozłożeniu i sprawdzeniu wszystkich elementów, wymianie uszkodzonych części w tym łożysk, jeśli to konieczne, eliminacji luzów na łożyskach oraz kompleksowym czyszczeniu. Oprócz samej skrzyni biegów trzeba też sprawdzić w jakim stanie jest sprzęgło, koło dwumasowe, czy linki nie są porozciągane, a także czy półośki, frezy, wielokliny i gumy nie wymagają konserwacji lub wymiany. Wtedy można skrzynię ponownie zmontować i uzupełnić nowym olejem. Firmy zajmują się także sprzedażą manualnych skrzyni biegów i naprawą skrzyni biegów tanio.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz