Artykuł sponsorowany

Przewody hamulcowe - profilaktyka i serwis równa się bezpieczeństwo

Przewody hamulcowe - profilaktyka i serwis równa się bezpieczeństwo

O tym jak ważną rolę w naszych autach pełnią hamulce nie trzeba nikogo przekonywać. Dlatego też zdecydowana większość kierowców pamięta o regularnych wymianach płynu hamulcowego, klocków, bądź też tarcz. Warto jednak pamiętać, że nawet zadbane i serwisowane klocki oraz tarcze nie spełnią prawidłowo swojego zadania, jeśli zbagatelizujemy zły stan przewodów hamulcowych, których usterka może nieść ze sobą niezwykle groźne konsekwencje.

Kilka słów o przewodach hamulcowych

Układ hamulcowy w pojeździe to rozbudowany system składający się z wielu, współpracujących ze sobą elementów, których podstawowym zadaniem jest zatrzymanie pojazdu w pożądanym przez kierowcę momencie. Jedną z najważniejszych ról w tym układzie pełnią przewody hamulcowe, stanowiące swoisty „krwiobieg” całego systemu, zaś ich zadaniem jest doprowadzanie pod odpowiednim ciśnieniem, płynu hamulcowego do ruchomych elementów wykonawczych, umożliwiając w ten sposób prawidłowe działanie hamulców w aucie. Warto przy tym pamiętać, że przewody działają w specyficznych oraz wyjątkowo trudnych warunkach i narażone są np. na uderzenia, a także na działanie czynników atmosferycznych. Dlatego też muszą być one wykonane z wyjątkowo mocnych materiałów. Wśród elementów tego typu wyróżniamy dwie podstawowy grupy:

  • przewody miękkie, nazywane też elastycznymi - usytuowane bezpośrednio przy zaciskach tarcz hamulcowych. Wykonywane są one ze specjalnej gumy oraz plecionki z tkaniny, często z oplotem metalowym zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz przewodu. Nie da się ukryć, że ze względu na wykorzystany przy ich produkcji materiał są one bardziej narażone na pęknięcia, niemniej jednak ich zaletę stanowi większa giętkość w porównaniu do przewodów twardych,
  • przewody twarde – które łączą pompę hamulcową z przewodami miękkimi. Produkuje się je z metali miękkich, m.in. miedzi, stali ocynkowanej lub mosiądzu.

Profilaktyka i działania serwisowe związane z przewodami hamulcowymi

Stan przewodów hamulcowych w naszym aucie zależy od wielu czynników, z których wymienić należy np. materiał z jakiego zostały one wykonane, rodzaj i przeznaczenie pojazdu, a także styl naszej jazdy. Niemniej jednak aby wydłużyć życie tego typu elementów należy regularnie odwiedzać sprawdzony warsztat samochodowy, gdzie w razie potrzeby nastąpi wymiana płynu hamulcowego, którego jakość i stan ma ogromny wpływ na kondycję przewodów hamulcowych w naszym aucie oraz na cały układ odpowiadający za zatrzymywanie pojazdu. Dodatkowo należy pamiętać, że przewody mają także określoną żywotność, którą szacuje się na 3-4 lata w przypadku części z gumy i około 5-8 lat dla przewodów twardych. Dlatego też podczas wizyty w serwisie samochodowym lub w czasie corocznego przeglądu, fachowiec powinien dokonać oględzin całego układu, w tym także stanu przewodów hamulcowych. W przypadku pojawienia się rdzy lub uszkodzeń wskazujących na zniszczenie tego typu elementów najczęściej niezbędna jest wymiana przewodów hamulcowych. Nie należy przy tym zapominać, że element ten należy wymieniać tylko w całości, tzn. nie jest dopuszczalne łączenie starego przewodu z nowym.

Sprawne i szczelne przewody hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów prawidłowo działających hamulców. Dlatego też nie należy zapominać o podejmowaniu niezbędnych działań profilaktycznych, które przedłużą żywotność tego elementu, jak i o regularnych wizytach w wyspecjalizowanych warsztatach samochodowych, takich jak Rud Car, zapewniających odpowiedni serwis, a w razie potrzeby także wymianę przewodów hamulcowych.

Opracowanie:
Ostrów 231
tel. 17 770 70 67
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz