Artykuł sponsorowany

Przegląd okresowy samochodu – to nie tylko obowiązek

Przegląd okresowy samochodu – to nie tylko obowiązek

Każdy pojazd samochodowy, ciężarowy czy jednośladowy wymaga w świetle prawa obowiązkowych przeglądów okresowych. Związane są one przede wszystkim z bezpieczeństwem jazdy, ale też i z ekologią. Mniejsze znaczenie, niedoceniane często, ma wadliwa i kosztowna eksploatacja pojazdu przy wykrytych uszkodzeniach. Przyjrzyjmy się zatem, czego możemy się dowiedzieć w praktyce takiego przeglądu?

Podstawowym parametrem pojazdu jest jego geometria zawieszenia. Wykonana w pełni da nam pełny obraz jego stanu. To nie tylko odczyt kątów zawieszenia, ale też stwierdzenie obecnych luzów w nim. Jazda po drogach, zwłaszcza nierównych i wyboistych, okresowe wjeżdżanie na krawężnik, czy szybkie przejazdy przez tory powoduje znaczne nadwyrężenie zawieszenia i w konsekwencji spowodowanie jego luzów na elementach metalowo gumowych.

Ekstremalnie na dużych dziurach czy innych nierównościach może dojść do skrzywienia jego elementów, w tym zwrotnic czy wahaczy. Auto zaczyna prowadzić się źle, niestabilnie w różnych sytuacjach. Dopiero wykonanie pełnej diagnostyki geometrii zawieszenia pozwala ocenić, co regulować, a co poddać wymianie lub prostowaniu. Wszelkie uchybienia w funkcjonowaniu zawieszenia warto poddać ocenie w punkcie napraw i przeglądów okresowych aut, wyspecjalizowanych w nowoczesny sprzęt diagnostyczny, taki jak ten znajdujący się w firmie H., M. Tymińscy Diagnostyka Samochodowa.

Układ hamulcowy pod kontrolą i jeździsz bezpiecznie

Na typowej ścieżce diagnostycznej, na układzie rolek testowych dowiemy się, w jakiej kondycji są nasze hamulce. To nie tylko kwestia siły hamowania, ale również jej równomiernego rozłożenia sił na każde koło. Dochodzi tutaj bowiem do zapieczenia prowadnic hamulcowych bądź korektora siły hamowania. Częstym rodzajem usterki w układzie hamulcowym są skończone klocki hamulcowe. Diagnostyka auta - w ramach przeglądu okresowego, pozwala nam na zlokalizowanie uszkodzenia i jego eliminacji na etapie niezagrażającym bezpieczeństwu jazdy naszemu i innych użytkowników dróg.

Odrębnej diagnozy wymaga płyn hamulcowy. Z czasem zmniejsza się jego temperatura wrzenia i jego skuteczność na awaryjne, długotrwałe hamowanie. Jeżeli stan płynu na to wskazuje, należy go bezwzględnie wymienić.

Amortyzatory i układ elektryczny – tego nie można nie sprawdzać

Amortyzatory nie wchodzą w skład obowiązkowego przeglądu samochodu, ich stan jednak znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Przy ich niesprawności droga hamowania znacznie wydłuża się, a pokonywanie zakrętów staje się niebezpieczne. Dlatego też stacje obsługi oferują takie badanie, a niesprawne amortyzatory należy wymienić.

Jeżeli świecą się nam awaryjne kontroli bezpieczeństwa, powinniśmy zaradzić temu problemowi możliwie szybko. Chodzi przede wszystkim o układ hamulcowy ABS czy poduszki powietrzne ASR. Układ ABS pozwala na ominięcie przeszkody w trakcie awaryjnego hamowania, poduszki powietrzne zaś chronią nas w przypadku kolizji – zatem celowe niezauważanie awaryjnych kontrolek bezpieczeństwa, może kosztować nas i naszych najbliższych życie.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz