Profesjonalna wycena majątku firmy
Prowadzenie przedsiębiorstwa niekiedy wiąże się z koniecznością dokonania reorganizacji, częściowej sprzedaży lub skorzystania z kredytu inwestycyjnego gwarantowanego majątkiem firmy. W takich sytuacjach niezbędna bywa pomoc rzeczoznawcy specjalizującego się w wycenie majątku.
Kiedy majątek przedsiębiorstwa wymaga wyceny?
Cel wyceny majątku firmowego z pewnością nie wymaga wyjaśnienia. Efektem ma być sprecyzowanie, jaką szacunkowo kwotę można by było uzyskać, gdyby doszło do sprzedaży przedsiębiorstwa. W przeciwieństwie do walorów gotówkowych, jakie zazwyczaj pozostają na kontach firmowych, gdy w całość majątku trzeba wliczyć każdy drobiazg, począwszy od budynków i samochodów, a skończywszy na zszywaczu do papieru na biurku sekretarki, procedura wyceny wymagają dużej wprawy, wiedzy i doświadczenia. Wycenę majątku firmy zazwyczaj przeprowadza się w sytuacjach wymagających rozliczeń finansowych zarówno z bankami i instytucjami oferującymi leasing maszyn czy samochodów, jak i na potrzeby podatków, sprzedaży części firmy albo podziału majątku, jeśli przedsiębiorstwo jest wspólną własnością rozwodzących się małżonków. W rozliczeniach z fiskusem szacowanie wartości firmy może być podstawą do odliczeń amortyzacyjnych lub ustalenia należnych opłat.
Na czym polega wycena majątku firmy?
W praktyce podczas przeprowadzania wyceny firmy stosuje się trzy podejścia – dochodowe, majątkowe, porównawcze. Wybór właściwego podejścia uzależniony jest zarówno od rodzaju przedsiębiorstwa, jak i od selekcji rzeczoznawcy. Najdoskonalszym sposobem wyceny jest podejście dochodowe, najprostszym – podejście majątkowe, wymagające fizycznego policzenia i spisania wszystkich aktywów i pasywów, majątku trwałego, nieruchomości i ruchomości oraz ujęcia tych wartości w jednej kwocie. Wycena majątkowa jest najstarszą historycznie metodą szacowania wartości przedsiębiorstwa. Nie jest też ona jednolita, bowiem zależnie od sposobu wyceny wyróżnia się jej metody: skorygowanych aktywów netto, odtworzeniową i likwidacyjną. Każda z nich bywa stosowana w nieco innej sytuacji. Przykładowo metoda likwidacyjna to zliczanie wartości przedmiotów, którą mogłyby one osiągnąć podczas sprzedaży majątku.
Wycena tylko przez rzeczoznawcę
Sporządzanie wyceny majątku przedsiębiorstwa zazwyczaj wykonywane jest w jakimś konkretnym celu, a więc wymaga uwiarygodnienia danych i dokumentów, które będą honorowane przez sąd, bank, notariusza czy inną instytucję rozpatrującą sprawę. Wiarygodny dokument może sporządzić jedynie wykwalifikowany, posiadający odpowiednie uprawnienia rzeczoznawca. Stowarzyszenie SITR Sp. z o.o. zrzesza takich ekspertów, oferując wyceny w ramach odpłatnej usługi, jaką można zamówić w sytuacji, kiedy pojawia się zapotrzebowanie. Uprawniony do przeprowadzenia wyceny rzeczoznawca musi legitymować się odpowiednim certyfikatem i znajdować na liście rzeczoznawców prowadzonej przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Powinien też specjalizować się w wycenie przedsiębiorstw i dysponować odpowiednim doświadczeniem w tym zakresie. Warto pamiętać, że wycena przedsiębiorstwa wiąże się ze sporymi kosztami, dlatego lepiej upewnić się, że płacimy osobie, która przygotuje akceptowany przez prawo dokument.