Artykuł sponsorowany

Poznaj najczęstsze awarie skrzyni biegów

Poznaj najczęstsze awarie skrzyni biegów

Głównymi przyczynami usterek manualnych skrzyń biegów są błędy konstrukcyjne oraz wady materiałowe, ale zdarza się, że do awarii dochodzi wskutek niewłaściwej eksploatacji bądź wycieków oleju. Niezależnie od przyczyny usterki, wyeliminowanie problemu wymusza zazwyczaj demontaż przekładni. Co za tym idzie, każda naprawa skrzyni biegów generuje duże koszty. Sprawdźmy zatem, jakie są najczęstsze awarie mechanizmu.

Awarie manualnych skrzyni biegów – najpowszechniejsze symptomy usterek

Typowymi problemami, zgłaszanymi przez właścicieli aut z manualną skrzynią biegów, są deformacje obudowy łożyska, wyrobienie bieżni oraz zużycie pierścieni synchronizatorów. Pierwszym objawem usterki jest utrudniona zmiana biegów. Kierowca, który zaobserwuje cięższą pracę drążka, powinien w pierwszej kolejności sprawdzić stan oleju. Innymi alarmującymi sygnałami są zgrzytanie biegów, wycie oraz nieoczekiwane ruchy lewarka. Do objawów poważniejszej awarii zalicza się m.in. rozłączanie napędu, rwanie przy zmianie przełożenia oraz brak wstecznego biegu. Szczególnie niebezpieczną sytuacją jest rozłączanie napędu, które wymaga natychmiastowej interwencji mechanika.

Jakie są przyczyny awarii automatycznych skrzyni biegów?

Najpowszechniejszą przyczyną awarii automatycznych skrzyń biegów jest uszkodzenie mechaniczne spowodowane wyciekami oleju. Jak wskazuje mechanik z CNS Centrum Naprawy Skrzyń pierwszymi symptomami poważnej usterki podobnie jak w przypadku tych manualnych, są rozłączanie napędu, brak wstecznego biegu i biegów wysokich oraz szarpanie przy zmianie przełożenia. Najbardziej awaryjnym elementem automatów jest elektronika sterująca, chociaż zdarza się, że usterki obejmują kosze oraz bloki hydrauliki. Warto przy tym dodać, że diagnostyka automatycznej skrzyni przysparza często więcej problemów niż naprawa usterki. Mechanicy, którzy nie mają doświadczenia w naprawie przekładni, mogą bowiem zinterpretować szarpanie jako sygnał przepracowania oleju, a nie jako awarię sterownika.


Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz