Materiał Partnera

Pomiar szkodliwych czynników w miejscu pracy – co obejmuje?

Pomiar szkodliwych czynników w miejscu pracy – co obejmuje?

Miejsce pracy powinno być przyjazne i bezpieczne. Niestety, nadal  w wielu środowiskach występują szkodliwe czynniki, które mogą mieć wpływ na stan zdrowia pracowników. Kwestie, związane z kontrolowaniem niekorzystnych substancji, reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Przeczytaj, jak często pracodawca powinien zlecać badania oraz jakie obszary powinny one obejmować.

Badanie miejsca pracy – co uwzględnić?

Głównym celem badań jest  określenie, czy dane miejsce pracy nie naraża pracowników na niebezpieczeństwo. Warto zaznaczyć, że czynniki środowiska pracy można podzielić na dwie podstawowe grupy: czynniki niebezpieczne i czynniki uciążliwe. Pierwsze z nich mogą powodować uraz osoby wykonującej swoje obowiązki zawodowe, a drugie przez swoje długotrwałe działanie, stopniowo wywołują niekorzystne zmiany psychofizyczne, co może skutkować rozwojem choroby zawodowej.  W związku z tym, obowiązkowe badania powinny uwzględniać:

  • czynniki fizyczne,
  • czynniki chemiczne,
  • czynniki biologiczne,
  • czynniki psychofizyczne.

Szef firmy powinien więc zatroszczyć się między innymi o wykonanie: pomiaru hałasu przemysłowego, natężenia oświetlenia czy też poziomu stężenia pyłów.  

Jak często wykonywać badanie?

Częstotliwość wykonywania badań jest uzależniona od kilku czynników. Przede wszystkim inaczej wygląda to w przypadku dopiero powstającej firmy, a inaczej, jeśli przedsiębiorstwo już funkcjonuje. Uwzględniając pierwszy scenariusz, kontrola powinna zostać przeprowadzona maksymalnie do miesiąca czasu od momentu rozpoczęcia działalności. Z kolei, w drugim przypadku wszystko zależy od rodzaju zagrożenia – badania mogą być wykonywane raz na dwa lata, raz w roku, co sześć miesięcy lub jeszcze częściej – co trzy miesiące. Przykładowo, czynniki o działaniu rakotwórczym, których stężenie wynosi powyżej 0,5 wartości NDS, powinny być monitorowane raz na trzy miesiące. Z kolei już badanie mikroklimatu może odbywać się raz na rok.

Kto może dokonać pomiarów?

Specjalistycznych pomiarów środowiska pracy może dokonać tylko przedsiębiorstwo, które posiada odpowiednie uprawnienia – akredytację Polskiego Centrum Akredytacji . Dodatkowo ważne jest posiadanie nowoczesnych sprzętów pomiarowych oraz doświadczenie w branży. Kryteria te spełnia firma Pro-Bit s.c. PPU., której główny profil działalności jest związany ze sferą pomiarów środowiska pracy i kontrolą poziomu bezpieczeństwa pracowników w miejscu wykonywania obowiązków zawodowych. 
Opracowanie:
Nowy Tomyśl, 3 Stycznia 14
tel. 61 442 11 40
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz