Pokochaj ruch! Czas wolny, czasem aktywnym

Pokochaj ruch! Czas wolny, czasem aktywnym

Europa stoi, lub raczej, siedzi. Jak wykazały badania, większość mieszkańców Starego Kontynentu nie uprawia aktywnie żadnego sportu, nie rusza się w ciągu dnia nawet zalecane 20 minut. Brak ruchu powoduje wiele schorzeń i generuje wysokie koszty. Nowy rok to czas zmian, a więc rusz się już dziś!

Aktywność fizyczna a budżet państwa

Połowa roku 2015 przyniosła miażdżące informacje na temat aktywności fizycznej Europy, a co za tym idzie obniżania się dobrego stanu zdrowia u ludzi i związanych z tym kosztów ponoszonych przez państwo. Brak aktywności fizycznej w wymiarze min. 20 minut wśród dorosłych Europejczyków wynosi 25% (w tym: Polska – 18%, Niemcy – 21%, Francja 24%, Hiszpania – 30%, Włochy – 33%, Wielka Brytania – 37%). Wśród dzieci (11-15 lat), u których czas ruchu powinien wynosić min. 60 minut, wytycznych nie spełnia ponad 80%.

Dane te zawarte zostały w raporcie „Koszty ekonomiczne braku aktywności fizycznej w Europie”, stworzonym przez ISCA/ Centre for Economics and Business Research. Wyniki finansowe audytu były równie druzgocące. Wykazano w nim m.in., że 2,2 mld euro wynosi koszt, jaki ponosi Polska w związku z brakiem aktywności fizycznej mieszkańców kraju. Liczba ta stanowi ponad 8% wydatków na polską służbę zdrowia. Podane wartości to wg autorów raportu „więcej niż pięciokrotność całego polskiego budżetu pomocy zagranicznej lub trzykrotność szacowanych bezpośrednich wydatków polskiej służby zdrowia na choroby wywołane paleniem papierosów”.

Brak aktywności wiążę się z pogarszającym się stanem zdrowia ludzi, a co za tym idzie z występowaniem takich chorób jak: cukrzyca, nowotwory, choroba wieńcowa, ale i zaburzeń psychicznych, jak depresja czy lęki. Ponadto staje się przyczyną ok. 7% zgonów wśród populacji w Polsce.

Mogens Kirkeby, prezes ISCA, prezentując cytowany raport, podkreślał, że zmiana sytuacji jest możliwa i wcale nie jest trudna. 20 minut ruchu dziennie to wystarczający czas, aby przezwyciężyć kryzys (czas ten zalecany jest również jako konieczne minimum przez WHO). „Jeśli udałoby się nam pięciokrotnie zwiększyć liczbę osób podejmujących umiarkowaną aktywność fizyczną, uratowalibyśmy życie 100 tys. ludzi, oszczędzając jednocześnie 16 mld euro rocznie. W Polsce oszczędności wyniosłyby ok. 435 mln euro rocznie – podawał, cytując wystąpienie prezes ISCA, „Newsweek”.

Nowy rok, dobry początek

Okres zimy to fantastyczny czas na aktywny wypoczynek nie tylko na świeżym powietrzu, ale i w specjalnie do tego przeznaczonych miejscach. To również świetny czas (zwłaszcza że jest początek roku) na powzięcie sportowego planu mobilizacyjnego, który wejdzie nam w krew i stanie się zwykłą codziennością.

Oczywiście najlepiej zacząć od zimowej klasyki. Jeśli aura będzie sprzyjająca, można postawić na szaleństwo w śniegu. Dla tych, którzy są amatorami sportów zimowych (lub chcieliby spróbować tego rodzaju aktywności), pozostają sprawdzone: narty, deski czy łyżwy. „Planuje je uprawiać 56% respondentów wybierających się na wyjazd zimowy, rok temu odsetek ten wyniósł 54%” – podaje raport KPMG (2014/2015). Wg badań sporty zimowe zajmują drugie miejsce wśród wymienianych przez respondentów aktywności, pierwsze zajęte zostało przez spacery, dalej jest relaks w SPA (39% badanych). Polacy na miejsce zimowych wypadów wybierają miejscowości w kraju, ale także i poza jego granicami (najczęściej są to Włochy, Niemcy, Austria, Słowacja).

Jeśli nie planujemy urlopów i długich wypadów w czasie zimowych miesięcy, możemy zacząć wdrażać plan na aktywny styl życia, korzystając ze stałej infrastruktury, czyli klubów fitness czy klubów tanecznych. Pierwsze z nich oferują oprócz pracy z trenerem przy wykorzystaniu sprzętu fitness (rowerki, bieżnie itd.) również zajęcia ruchowe. Wśród nich dużą popularnością cieszą się ćwiczenia wzmacniające kręgosłup, joga, stretching czy pilates. Ponadto klasyczny aerobik i nowości wykorzystujące elementy choreograficzne, czyli: samba i zumba. „Inspirowana latynoskimi rytmami fuzja tańca i aerobiku. Jest innowacyjnym systemem fitness, który przez świetną zabawę kształtuje sylwetkę, dba o kondycję i wprawia w dobre samopoczucie /…/. Zajęcia dla osób lubiących taniec i świetną zabawę” – tak reklamuje zumbę jedna z polskich sieci fitness. Kluby to nie tylko miejsce dla młodych i wysportowanych, wiele z nich posiada specjalne programy dla seniorów, a każdy trener dobiera i prowadzi zajęcia, dostosowując je do poszczególnych osób w nich uczestniczących.

Podobnie jest z kursami tańca, na które warto się zapisać nie tylko ze względu na zdrowie, ale i umiejętności, które można nabyć. Przydadzą się one w okresie karnawału, a później np. na nadmorskich dancingach. Dodatkowo otworzą przed wszystkimi amatorami drzwi niejednego modnego klubu w mieście czy sali balowej w sanatorium. To dobra okazja do zyskania nowych zdolności, dopracowania już posiadanych, ale i do zapoznania ciekawych ludzi.

Pomoc techniczna

Jeśli chcesz zachować aktywny wypoczynek w swoim planie dnia, podeprzyj postanowienia odpowiednimi aplikacjami, które pomogą w dotrzymaniu obietnic. Wśród nich są np.: RunKeeper czy Google Fit i wiele innych, które pomagają w ustawieniu planu na aktywność oraz monitorują takową w czasie rzeczywistym. Dodatkowo dotychczasowe osiągnięcia są zapisywane, dzięki czemu można śledzić postępy i modyfikować je w zależności od potrzeb. Co więcej, aplikacja dostosowana jest do rejestrowania biegania, jazdy na rowerze czy nartach, ale i spacerowania. Wykrywa tez przysiady, pompki czy brzuszki. Podaje statystyki jak: szybkość, trasa. Posiadacz aplikacji otrzymuje również porady trenera i przypomnienia dotyczące swoich planów.

Oprócz sportu ważna jest również dieta i sen. W pierwszej pomaga taka aplikacja, jak Lark Chat, przy drugiej zaś np. Sleep Cycle Alarm Clock. Oprogramowania związane z dietą budowane są na wzorze personalnego trenera, z którym „rozmawiamy”. Sztuczna oczywiście inteligencja otrzymuje od nas podstawowe informacje, jak czas snu, ilość ruchu i zjedzone dania, na podstawie których dokonuje analizy i wysyła nam potrzebne informacje. Aplikacja dotycząca snu kontroluje jego cykl i nazywana jest „inteligentnym budzikiem”, który analizując nasze ruchy i oddech, wykrywa najlżejszą fazę snu i wówczas nas budzi. Pomaga to, zwłaszcza osobom, które mają problemy ze wstawianiem, gdyż umożliwia pobudkę w najodpowiedniejszym momencie, dzięki czemu nie czujemy się zmęczeni, a wyspani.

Sprawdź naszą ofertę miejsc i klubów sportowych. Wejdź na pkt.pl

Oceń artykuł (4)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz