Artykuł sponsorowany

Po co montuje się turbosprężarki?

Po co montuje się turbosprężarki?

Dużo awarii aut związanych jest z turbosprężarką. Jest ważną częścią samochodu, ale niewielu kierowców wie, do czego w istocie służy. Turbosprężarka jest maszyną wirnikową składającą się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Jej zadanie to doładowywanie silnika spalinowego.

Historia turbiny

Już pod koniec XIX wieku niemieccy konstruktorzy – Rudolf Diesel i Gottlieb Daimler prowadzili prace nad zwiększeniem mocy silnika, dzięki sprężaniu powietrza. Pierwsze turbosprężarki były używane tylko do dużych silników, pracujących np. na okrętach. Przemysł motoryzacyjny po raz pierwszy użył turbosprężarki do samochodów ciężarowych, konkretnie była to turbosprężarka wyprodukowana w 1938 roku przez firmę Swiss Machine Works Saurer. W 1952 r. dokonał się przełom, gdy Szwajcar Alfred Büchi połączył turbodoładowanie z wydechem spalin, osiągając dzięki temu wzrost mocy silnika o blisko 40%. To zapoczątkowało masowe wprowadzanie tej technologii do przemysłu samochodowego. Kolejną rewolucją w turbodoładowaniu był rok 1978, gdy wprowadzono na rynek silnik diesla z turbodoładowaniem w Mercedesie Benz 300 SD. W latach siedemdziesiątych niezwykłą popularność zdobyło wprowadzenie turbosprężarek do zawodów Formuły 1.

Co daje turbosprężarka?

Do napędu turbiny wykorzystuje się energię spalin. Dzięki turbosprężarce do cylindra dostaje się jest większa ilość powietrza, co powoduje, że wzrasta moc napędu. Jest to przełomowe odkrycie w motoryzacji, które zwiększyło osiągi pojazdów. Dzięki zmodernizowanej pod względem ekologicznym turbosprężarce, samochód emituje do powietrza mniejszą ilość szkodliwych spalin, dzięki czemu nie truje środowiska tak bardzo, jak robiłby to bez niej. 

Podczas sprężania następuje niepożądany wzrost temperatury czynnika roboczego, przez co konieczne staje się stosowanie chłodnicy w układzie doładowania. Mimo tego i tak większość specjalistów uważa, że turbina to doskonałe rozwiązanie, które znacznie ułatwia pracę diesli.

Zalety turbiny to:

  • niewielki rozmiar w stosunku do małej przestrzeni do zabudowy
  • wyższy moment obrotowy na niskich obrotach
  • opłacalne zużycie paliwa
  • duża wydajność przy małej pojemności
  • mały hałas

Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarki to:

  • zanieczyszczenia w spalinach (ciała obce pochodzące ze zbiornika paliwa albo odłamki zaworów itd.)
  • zanieczyszczenia oleju
  •  zanieczyszczenia i brud w zasysanym powietrzu
  • zbyt niski poziom oleju
  • osad węglowy powstały w wyniku zbyt dużej temperatury spalin

Warto wiedzieć, że większość awarii turbosprężarek, także tych ze sterowaniem elektronicznym, można usunąć w procesie regeneracji. Naprawiona turbina będzie działać jak nowa. Magdalena Czachor-Radka to firma, gdzie profesjonalnie zregenerują Twoją turbosprężarkę. Nie czekaj i sprawdź ofertę firmy!

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz