Artykuł sponsorowany

Planujesz zakup nowych opon? Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę

Planujesz zakup nowych opon? Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę

Nowe opony to zakup, który wiąże się z wydaniem sporej kwoty. Często stawiamy na te droższe w nadziei, że będą służyć o wiele dłużej. Nie każda opona jednak sprawdzi się w każdym modelu samochodu. Idealnym rozwiązaniem jest wybór takiego typu opon, jaki w oryginale umieścił na kołach producent. Na co zwrócić uwagę podczas zakupu, aby nie wyrzucić pieniędzy w błoto?

Po pierwsze – parametry opon

O parametrach, czyli rozmiarach opon słyszał zapewne każdy kierowca, ale wie o nich także ten, kto sporo jeździ rowerem. Oczywistym jest, że zakup ogumienia o średnicy 26 cali do roweru z 28-calowymi kołami mija się z celem, bowiem nie będą one kompatybilne z felgami. W przypadku samochodów problem jest szerszy, bowiem koła skonstruowane są w taki sposób, że można na nich umieszczać kilka rozmiarów ogumienia. Najlepszym rozwiązaniem jest zawsze pytanie skierowane do specjalisty z wrocławskiego warsztatu Pro s.c., a jeśli nie ma takiej możliwości – każdy dobry sklep online z oponami oferuje wyszukiwarkę, która precyzyjnie dopasuje ich model do marki pojazdu.

Tylko gdy wybierzemy taki typ opon, jaki zaleca producent, auto uzyska wymagane osiągi, a systemy takie jak ABS czy ESP nie zawiodą. Wśród parametrów opon samochodowych ważna jest jednak nie tylko średnica, ale też typ bieżnika, poziom generowanego hałasu czy klasa ekologiczna. Ignorowanie tych wartości sprawi, że samochód będzie palił więcej, jeździł głośniej, a opony zużyją się szybciej.

Indeksy ważne dla ogumienia

W praktyce producenci stosują również dwa typy oznaczenia opon, które znane są jako indeks prędkości i indeks nośności. Wskazują one maksymalne wartości w tych dwóch kategoriach, dopuszczalne dla konkretnego samochodu. Przykładowo, jeśli indeks prędkości wynosi P do 150 km/h oznacza to, że pojazd nie powinien rozwijać większych prędkości niż 150 km/h. Dodatkowa litera to typ oznaczenia budowy opony. Im niższa wartość tego indeksu, tym mniej trwała opona, ze skłonnością do szybszego wycierania się. Wynika to z jej konstrukcji, która dla samochodów szybszych jest specjalnie wzmacniana gęsto utkanym kordem oraz usztywniającymi wypełniaczami. Z kolei indeks nośności określa dopuszczalną masę pojazdu, jaki może poruszać się na takim ogumieniu. Zbyt ciężkie samochody niszczą nieprzystosowane do ich masy opony, przygniatając je ku podłożu. W konsekwencji materiał się odkształca, a koło traci swoją idealną przyczepność.

Opony na lato i na zimę

Waga tej cechy nie wymaga tłumaczenia ani przekonywania, o czym świadczą długie kolejki kierowców, którzy przed kolejnym sezonem ustawiają się do warsztatów samochodowych. Coraz większe grono właścicieli pojazdów przekonuje się, że jazda na ogumieniu uniwersalnym nie gwarantuje tak dobrej przyczepności zimą i tak wysokich osiągów latem. Modele opon letnie i zimowe produkowane są z innych mieszanek gumowo-krzemionkowych, dzięki czemu ich właściwości doskonale spełniają potrzeby w danych warunkach pogodowych i temperaturowych.

Wybierając nowe ogumienie warto pamiętać, że od jego jakości i dopasowania do pojazdu zależy zarówno komfort prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy, jak i ilość spalanego paliwa oraz koszty eksploatacji samochodu. Płacąc więcej za lepsze opony, wolniej je zużyjemy, a także zapłacimy mniej za benzynę, dzięki czemu wydatek z pewnością się zwróci.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz