Artykuł sponsorowany

Oświetlenie biura – komfortowe i bezpieczne

Oświetlenie biura – komfortowe i bezpieczne

Projekt nowoczesnego biura musi uwzględniać wiele czynników, w tym te powiązane z oświetleniem. Bierze się pod uwagę nie tylko to, by nie zmniejszać komfortu, a tym samym wydajności pracowników, ale także szereg wymogów prawnych powiązanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Takie podejście jest sensowne z wielu przyczyn, między innymi dlatego, że w biurze spędzamy sporą część dnia.

Wpływ oświetlenia na zdrowie i wydajność pracownika biurowego

Warunki – także oświetleniowe – pracy w biurze muszą być dostosowane do jej specyfiki. Wymagane do funkcjonowania oświetlenie musi być wystarczające do wykonywania obowiązków pracowniczych oraz zachowania zdrowia, w tym przypadku głównie dobrego wzroku. Wzrok to zmysł, który atakowany jest zewsząd różnorodnymi bodźcami. W biurze pragniemy odpocząć od tego rodzaju zgiełku i jednocześnie skupić się na pracy. Wydolność wzrokowa i wygoda widzenia to istotne aspekty wpływające na wydajność i komfort każdego pracownika biurowego. Dobre oświetlenie, prócz zapewniania odpowiednich warunków, jest także ergonomiczne i nie zużywa dużej ilości energii elektrycznej. Coraz częściej stosowane są tak zwane systemy inteligentne, wyposażone w czujniki i regulatory automatycznie zmieniające natężenie światła zgodnie z ilością promieni słonecznych wpadających przez okna biura. Pozwala to na połączenie naturalnego i sztucznego światła w nieinwazyjny sposób. Podobny efekt osiągniemy stosując oprawy i żarówki zbliżone w barwie do światła słonecznego. Ich dobór jest kluczowy, aby światło nie rozpraszało osób znajdujących się w biurze i dlatego warto przedyskutować go z prawdziwymi ekspertami w omawianej dziedzinie – pracownikami firmy Agora-Oświetlenie, której szeroka oferta pozwoli na realizację nawet najśmielszych planów związanych z oświetleniem.

Jakie przepisy prawne wpływają na oświetlenie biurowe?

Jako że każde biuro jest miejscem pracy, obowiązują je pewne odgórne zasady narzucone przez organy państwowe lub unijne. W Polsce istnieją dwie normy powiązane z tym zagadnieniem: PN-EN 12665:2008 i PN-EN 12364:2011. Wczytując się w ich treść szybko zrozumiemy, że zapewnienie odpowiedniego natężenia światła jest naszym obowiązkiem. Nie możemy także zastosować oświetlenia biurowego, które spowoduje zbyt dużą różnicę w luminacji obiektów znajdujących się blisko i daleko od pracownika. Wpływa to na występowanie niepotrzebnych ruchów gałki ocznej – nasz wzrok ma bowiem tendencję do przenoszenia się na przedmioty wyróżniające się na tle innych. Takie niepotrzebne ruchy znacząco przyspieszają zmęczenie oczu.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz