Artykuł sponsorowany

Okresowe badanie techniczne pojazdu – co obejmuje i jak się do niego przygotować?

Okresowe badanie techniczne pojazdu – co obejmuje i jak się do niego przygotować?

Okresowe badanie techniczne pojazdu to obligatoryjna kontrola wykonywane za stałą, wyznaczoną przez ministerialne rozporządzenie, odpłatnością w Stacjach Kontroli Pojazdów. Celem badania jest określenie sprawności technicznej pojazdu i dopuszczenie go do poruszania się po drogach publicznych. Sprawdźmy, jakie czynności przeprowadza diagnosta i czy można przygotować się do samego badania.

Badanie techniczne – istota badania

Okresowe badanie techniczne pojazdu nie jest równoznaczne z serwisowym przeglądem technicznym, dlatego kierowca nie może oczekiwać od diagnosty naprawy usterek. W zakres kompetencji diagnosty wchodzi wyłącznie wskazanie usterek według listy kontrolnej i przypisanie im określonych wag. W czasie badania oceniane są podstawowe zespoły i układy pojazdu m.in. układ zawieszenia, instalacja elektryczna, ogumienie, układ wydechowy czy układ hamulcowy. Nadawanie wag to najbardziej rzetelny sposób oceny, czy pojazd może zostać dopuszczony do ruchu mimo drobnych usterek. Po przeprowadzonym badaniu diagnosta może dopuścić pojazd do ruchu drogowego bez uwag lub z usterkami drobnymi (zlecając wykonanie badania cząstkowego) lub nie dopuścić do ruchu drogowego, określając usterki do usunięcia w terminie do 14 dni.

Badanie techniczne – zakres czynności diagnostycznych

Okresowe badanie techniczne obejmuje pełną identyfikację pojazdu ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu układu hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia, widoczności światła i wyposażenia elektrycznego, ocenę podwozia i elementów przymocowanych do podwozia oraz pozostałych warunków dodatkowych.

W zakresie pracy diagnosty znajduje się kontrola oświetlenia – sprawdzenie ustawienia, sprawności części eksploatacyjnych oraz stanu kloszy. Następnie diagnosta ocenia ogumienie i kondycję podwozia pod kątem korodowania. Ocena stanu hamulców następuje na stanowisku rolkowym. Aby pojazd został dopuszczony do ruchu wskaźnik efektywności hamulca musi być wyższy niż 50%, zaś w postoju – 25%. Wymagana skuteczność tłumienia resorów musi być wyższa niż 40%. W dalszym etapie diagnosta sprawdza luzy i nieprawidłowości układu kierowniczego. Wszelkie wycieki ze zbiorników płynów eksploatacyjnych dyskwalifikują pojazd.

Uwaga! Oględziny przeprowadzane są bez demontażu zespołów i części pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego przy pomocy dźwignika na stanowisku kontrolnym.

Okresowe badania techniczne – podstawa bezpieczeństwa drogowego

Okresowe badanie techniczne jest niezwykle istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu, dlatego nie można go ignorować. Profesjonalny diagnosta, np. Stacji Kontroli Pojazdów Spółdzielni Kółek Rolniczych, wykryje najmniejsze usterki, co pozwoli uniknąć kosztownych napraw w przyszłości, oraz wskaże elementy wymagające wymiany w niedługim czasie.  Warto przy tym zaznaczyć, że badanie techniczne można wykonać w każdej chwili, co jest szczególnie wskazane w przypadku zakupu używanego pojazdu.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz