Artykuł sponsorowany

O szlifowaniu wałów korbowych opowiadają fachowcy z pracowni DIESEL-MOT

O szlifowaniu wałów korbowych opowiadają fachowcy z pracowni DIESEL-MOT

Jednym z najważniejszych elementów silników wysokoprężnych są wały korbowe zbudowane z czopów, przeciwciężarów, tarcz koła zamachowego oraz z ramienia wykorbienia. Podzespoły te służą zaś do zmiany ruchu posuwisto zwrotnego na obrotowy. Oznacza to, iż wał korbowy to element silnikowy, który zmienia pracę tłoków na obracanie się kół (oczywiście z użyciem wielu innych części całego układu przeniesienia napędu). Nic zatem dziwnego, że musi on zawsze być w jak najlepszym stanie technicznym. Zużyte wały powinno się poddawać regeneracji poprzez szlifowanie, co oferują fachowcy z pracowni DIESEL-MOT z siedzibą w Inwałdzie.

Dlaczego wały korbowe ulegają awariom?

Wały korbowe ulegają awariom z wielu przyczyn. Przede wszystkim zwrócić uwagę należy jednak na zakres sił, które działają na ten podzespół, poddając jego strukturę zginaniu, ściskaniu, rozciąganiu, drganiom i skręceniu. Nawet najsolidniejszy wał odlany z wysokiej klasy żeliwa sferoidalnego może zatem ulec odkształceniu. Często można zaobserwować również różnego rodzaju mikrouszkodzenia oraz wżerki. Czy tylko intensywna eksploatacja oraz naturalne procesy starzenia wpływają na utratę przez wał korbowy swoich fabrycznych własności technicznych?

Fachowcy z pracowni DIESEL-MOT zwracają również uwagę na brak pielęgnacji wału przez kierowców, za co uważa się brak dostarczania odpowiedniego smarowania. Bez odpowiedniej konsystencji i wysokiej jakości płynu eksploatacyjnego – oleju i prawidłowego poziomu ciśnienia w układzie napędowym – podzespół szybko może zostać uszkodzony. Niekiedy awarię powoduje też wadliwa geometria elementów współpracujących (np. nieprawidłowy wymiar gniazd panewek).

Na czym polega szlifowanie wałów korbowych?

Szlifowanie wału korbowego to wieloetapowe zadanie. Fachowcy z pracowni DIESEL-MOT wyróżniają następujące etapy kompleksowej regeneracji:

  1. Weryfikacja stanu zużycia wału korbowego.
  2. Pomiar średnic czopów wału po ich dokładnym umyciu.
  3. Wyrównywanie wałów do katalogowych podwymiarów remontowych.
  4. Odtwarzanie osi wału z zachowaniem fabrycznego wykorbienia.
  5. Polerowanie czopów wału.
  6. Wykonanie właściwych pomiarów i testów.

Prócz tego specjaliści DIESEL-MOT zawsze proponują wymianę panewek, pierścieni, uszczelniaczy miski olejowej oraz pokrywy zaworów, co pozwala znacznie wydłużyć życie silnika. Pamiętać też warto o naprawie korbowodów. Co jeszcze może wchodzić w skład remontu jednostki napędowej wysokoprężnej?

Jak jeszcze można regenerować silnik wysokoprężny?

Remont silnika wysokoprężnego to nie tylko szlifowanie wałów korbowych. Fachowcy z firmy DIESEL-MOT zwracają uwagę również na korbowód oraz głowicę. W pierwszym przypadku należy wykonać regenerację stopki oraz wymianę tulejki pod wymiar sworznia. Istotne jest też zamontowanie nowego tłoka na korbowodzie. Jeśli chodzi zaś o głowicę, ważne są następujące działania serwisowe:

  • szlif zaworu i planowanie kolektorów,
  • wymiana tulejki obsady wtrysku,
  • naprawa gwintu pod świece oraz szpile,
  • wykręcanie urwanych świec żarowych,
  • docieranie zaworów,
  • regulacja luzu zaworowego,
  • frezowania i wymiana gwiazd.

Niebywale ważne jest też podciśnieniowe sprawdzenie szczelności oraz dokładne sprawdzenie głowicy pod kątem mikropęknięć, na co wskazują specjaliści DIESEL-MOT. 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz