Artykuł sponsorowany

O jakich kwestiach należy pamiętać, rozpoczynając działalność gospodarczą?

O jakich kwestiach należy pamiętać, rozpoczynając działalność gospodarczą?

Dynamiczny rozwój rynku sprawia, że coraz więcej osób zajmuje się prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Rozwiązanie to ma wiele zalet, między innymi niezależność oraz możliwość robienia czegoś, co nas interesuje. Niezależnie od tego, czy zakładamy jednoosobową firmę, czy też przedsiębiorstwo zatrudniające pracowników, istnieją pewne kwestie formalne, o których musimy pamiętać.

Wybór formy opodatkowania

Założenie firmy w większości przypadków wymaga rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Zwolnione z tego obowiązku są jedynie niektóre podmioty jednoosobowej działalności gospodarczej, w tym agroturystyka, produkcja wina przez rolników i rolniczy handel detaliczny.

Wpis do CEIDG uzyskamy, wypełniając formularz internetowy. Podajemy w nim swoje dane oraz rodzaj działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności. Tym samym sposobem zgłaszamy też wszelkie zmiany danych. Na etapie rejestracji wybieramy też formę opodatkowania, a więc też sposób prowadzenia księgowości. Wybierać możemy spośród kilku możliwości, które mają jednak pewne ograniczenia i nie zawsze możliwy będzie ich wybór. Przedsiębiorcy mogą zdecydować się na podatek liniowy, opodatkowanie skalą podatkową, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, kartę podatkową oraz pełną księgowość. Ta ostatnia opcja zarezerwowana jest dla firm, których roczny przychód sięga około ośmiuset tysięcy euro.

Powinniśmy wskazać też, kto będzie prowadził dokumentację finansową. Optymalnym rozwiązaniem będzie tu skorzystanie z usług biura rachunkowego. Zyskamy dzięki temu pewność, że nasze finanse prowadzone są zgodnie z prawem. Szeroki zakres usług księgowych dla firm i osób fizycznych oferuje FINANS.

Urząd Skarbowy i ZUS

Ważną część działalności gospodarczej stanowią rozliczenia ZUS. Każdy przedsiębiorca funkcjonuje zarówno jako płatnik, jak i ubezpieczony. Jeśli chcemy skorzystać z ulgi na start – czyli zwolnienia ze składek na okres pierwszych sześciu miesięcy, musimy dokonać rejestracji do składki zdrowotnej. To rozwiązanie wybieramy również wtedy, gdy jednocześnie pozostajemy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem wyższym niż minimalna pensja krajowa. Zgłoszony do ZUS musi być każdy zatrudniony pracownik. Jeśli korzystamy z profesjonalnej obsługi kadrowo-płacowej, sporządzaniem deklaracji zajmie się nasze biuro rachunkowe.

Do Urzędu Skarbowego, poza podaną już wcześniej formą opodatkowania, kierujemy informację o tym, że decydujemy się być czynnym płatnikiem VAT. Jeśli nie wybieramy tej możliwości, nie musimy o tym informować. Ostatnim krokiem zakładania firmy jest założenie rachunku firmowego w banku.

Opracowanie:
Panki, Częstochowska 37
tel. 692 976 706
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz