Artykuł sponsorowany

Nowoczesne silniki Diesla – dlaczego warto zwrócić na nie uwagę?

Nowoczesne silniki Diesla – dlaczego warto zwrócić na nie uwagę?

Pomimo tego, iż samochody salonowe występują i sprzedają się głównie w wersji benzynowej, a najlepsze koncerny – m.in. Toyota – testują technologie wodorowe, na rynku wtórnym diesel pod maską wciąż jest bardzo atrakcyjny dla kierowców. Nie każda jednostka tego typu jest bowiem awaryjna. Wiele aut starszych roczników skrywa silny, bardzo wydajny i energooszczędny silnik. Powinien opierać się on o układ Common Rail oraz o sterownik silnika ECU.

O układzie Common Rail słów kilka...

Układ Common Rail jest systemem wtrysku paliwa występującym w silnikach wysokoprężnych. Technologia ta charakteryzuje się bardzo wysoką kulturą pracy, przyczyniając się do przyjemniejszej jazdy. Układ ten odpowiada również za równiejszą pracę silnika, za lepsze spalanie paliwa, a także za wysoką sprawność termodynamiczną. Wyeliminowany jest w pojazdach z Common Rail charakterystyczny hałas, a także ograniczona jest emisja spalin. Moc oraz moment obrotowy są bardzo wysokie, pozwalając cieszyć się dynamiczną i szybką jazdą.

Common Rail ma jednak jedną podstawową wadę. Jest on stosunkowo drogi w serwisowaniu, a w przypadku niektórych wtryskiwaczy nie ma możliwości ich regenerowania. Najlepszymi konstrukcjami są wtryskiwacze elektromagnetyczne, które można serwisować, a te marek DENSO, BOSCH oraz DELPHI wyróżniają się długą żywotnością. Również większość wtryskiwaczy piezoelektrycznych Siemens/Continental oraz Bosch jest możliwa do regeneracji. Warto korzystać z takiej usługi, która jest o wiele tańsza od zakupu nowego komponentu.

Czym charakteryzuje się nowoczesny silnik diesla?

Nowoczesny silnik wysokoprężny przede wszystkim charakteryzuje się dzisiaj znacząco podwyższoną mocą obliczeniową mikroprocesorów sterowników. Pozwala to na szybszą i trwałą współpracą z blokami funkcyjnymi, co bezsprzecznie przekłada się na wyższe osiągi silnika wysokoprężnego. To on powinien być wyposażony w liczne nadajniki oraz czujniki, które dostarczaj informacji na temat aktualnej pracy silnika diesla w ważnym układzie Common Rail.

Warto wspomnieć o sygnale elektrycznym, który przekazywany jest do elektronicznego mikroprocesora ECU o bardzo dużej pamięci. Pamięć ta zaś zawiera dane oraz kody błędów, które są później wykorzystywane przy serwisie samochodu lub regeneracji danego podzespołu np. wtryskiwaczy, pomp wysokiego ciśnienia oraz pompowtryskiwaczy

Zbieranymi informacjami w czasie rzeczywistym, są m.in.:

  • zakres temperatury cieczy chłodzącej,

  • zakres temperatury oleju silnikowego i paliwa,

  • prędkość pedału przyśpieszenia,

  • położenie iglicy rozpylaczy,

  • położenie pedału hamulca,

  • położenie pedału sprzęgła,

  • określone fazy rozrządu.

Przeczytaj też: Czy opłaca się kupić samochód z silnikiem Diesla?

Przykłady udanych konstrukcji starszych silników diesla

Starsze – nawet dziesięcioletnie – silniki wysokoprężne mogą zaskoczyć sprawnością swoich układów sterowniczych i elektromechanicznych. Przy zakupie aut z rynku wtórnego warto zwracać szczególną uwagę na kilka rodzajów Diesli. Polecany jest silnik 1.4 D4D, który jest spotykany w autach marki Toyota. Oszczędny i bezusterkowy jest również silnik 1.4 HDI stosowany w Fordach, Mazdach, Toyotach oraz Peugeotach. Silniejsze i nowsze są zaś wersje 1.6 CRDI – np. Kia – oraz 1.9 TDI – Audi, Seat i VW.

Wśród silników wysokoprężnych o wyższych pojemnościach tymi, które na rynku wtórnym znacząco się wyróżniają są jednostki 2.0 TDI oraz 3.0d. Te ostatnie znaleźć można w autach koncernu BMW (seria 3, seria 5, seria 6, seria 7, X3, X5, X6). Z kolei 2.0 TDI (Common Rail, od 2008 roku) spotkamy w wielu autach koncernu VAG, udana oraz ekonomiczna jednostka.

Jak dbać o silnik diesla?

Dbanie o silnik wysokoprężny jest ważne dla jego długiej żywotności. Regularne przeglądy oraz działania serwisowe pozwolą również na ograniczenie wysokości kosztów przy małych usterkach lub większych awariach. Z nimi warto zgłosić się do Zakładu mechaniki pojazdowej BORKOWCY, gdzie każdy właściciel Diesla znajdzie ratunek dla swojego pojazdu.

Dbanie o silnik diesla to bowiem:

  • regularne przeglądy – przynajmniej dwa razy w roku,

  • kontrola stanu zużycia wtryskiwaczy,

  • regularna wymiana oleju i filtrów,

  • dbanie o stan filtra DPF,

  • regeneracja filtra DPF,

  • stosowanie paliw wysokiej jakości,

  • zwracanie uwagi na prawidłowe funkcjonowanie silnika i układu elektrycznego,

  • zwracanie uwagi na wyświetlane błędy i kontrolki ostrzegawcze. 

Opracowanie:
Augustów, Jeziorna 35
tel. 605 661 616
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz