Artykuł sponsorowany

Nie daj zaskoczyć się awarii układu kierowniczego

Nie daj zaskoczyć się awarii układu kierowniczego

O tym że układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych elementów w naszym aucie nie trzeba nikogo przekonywać. To dzięki niemu mamy kontrolę nad pojazdem. Nie da się jednak ukryć, że konstrukcja ta jest równocześnie jedną z najbardziej obciążonych
i narażonych na różnego rodzaju awarie, które choć zdarzają się stosunkowo rzadko, to jednak mogą zaskoczyć nawet najbardziej wytrawnych kierowców. Co zatem warto wiedzieć o problemach z układem kierowniczym?

Czym jest układ kierowniczy

W początkach motoryzacji układ kierowniczy działał w taki sposób, że skręcała cała oś przednia, co było rozwiązaniem przeniesionym wprost z powozów konnych. Jednakże
z czasem pojazdy zaczęły poruszać się coraz szybciej, a ich masa i siła bezwładności rosła, co wymusiło zmianę konstrukcji układu odpowiedzialnego za nadanie kierunku jazdy. Współczesne układy kierownicze zbudowane są w oparciu o trzy podstawowe elementy:

  • kolumnę kierownicy - czyli dwuczęściowy wał (w razie wypadku łamie się chroniąc kierowcę) biegnący od koła kierownicy w dół, gdzie już komorze silnika łączy się przekładnią kierowniczą,

  • przekładnię kierowniczą – w większości współczesnych samochodów stosuje się układ kierowniczy oparty na przekładni zębatkowej, tzw. maglownicy. W przypadku aut z tylnym napędem możemy również spotkać przekładnie ślimakowe, globoidalne, śrubowo-kulkowe. Dzięki przekładni ruch obrotowy wału kierownicy przenoszony jest przez zębnik (wałek zębaty) na maglownicę, zmieniającą go na ruch poziomy, co umożliwia skręt kół,

·         mechanizm zwrotniczy – który odpowiada za synchronizację ruchu kół podczas jazdy.


Typowe awarie układu kierowniczego

Konstrukcja umożliwiająca kierowanie pojazdem stanowi szczególnie narażony na usterki
i awarie element pojazdu. Zagrożeniem mogą w tym przypadku być różnego rodzaju dziury oraz nierówności w nawierzchni, ekstremalna zmiana naprężeń, zmiana temperatury otoczenia, a także wilgoć, która dostaje się do poszczególnych podzespołów. W związku
z tym wyróżnić można następujące awarie układu kierowniczego:           

  • ·awarie wspomagania - w przypadku których najczęściej występuje głośna praca całego układu albo częściowe lub całkowite zablokowanie kierownicy. Blokada kierownicy to, w przypadku wspomagania hydraulicznego, może być również objaw przegrzania układu, zbyt małej ilości płynu wspomagania, zapowietrzenia układu lub problemów z pompą wspomagania. W przypadku wspomagania elektrycznego usterka dotyczy najczęściej instalacji elektrycznej,

  • problemy z przekładnią kierownicy – na które mogą wskazywać luzy w kierownicy, lub stuki w obrębie kolumny kierowniczej przy skręcaniu lub przejeżdżaniu przez nierówności. Dodatkowo na awarię tego elementu może wskazywać fakt gdy kierownica nie powraca po skręceniu kół,

  • wycieki z układu kierowniczego mogące powstać w wyniku uszkodzeń fizycznych lub działania korozji,

  • uszkodzenia gumowych elementów i osłon przegubów – mających chronić elementy układu kierowniczego przed usterkami oraz zanieczyszczeniem,

  • luzy na poszczególnych elementach układu kierowniczego, takich jak na przykład przeguby lub końcówki drążków kierowniczych.

Auto z niesprawnym układem kierowniczym nie ma prawa wyjechać na ulicę. Dlatego też jeśli w naszym aucie pojawi się jakikolwiek problem wskazujący na tego typu awarię należy jak najszybciej odwiedzić dobry warsztat samochodowy, taki jak Auto Serwis Gutkowo Poniewierka s.c. Andrzej Poniewierka, Jacek Poniewierka, gdzie zdiagnozują i usuną problem, dzięki czemu będziemy mogli bezpiecznie kontynuować naszą podróż. 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz