Artykuł sponsorowany

Najważniejsze informacje na temat wymiany sprzęgła w aucie

Najważniejsze informacje na temat wymiany sprzęgła w aucie

Sprzęgło to podzespół samochodu, który umożliwia rozłączenie i połączenie napędu między silnikiem a skrzynią biegu. Dzięki temu auto płynnie rusza, a także przy zmianie biegów uzyskuje określone obroty jednostki napędowej. Sprzęgło służy też do zatrzymania pojazdu bez konieczności wyłączania silnika. Takie podstawowe informacje o tymże podzespole wie każdy kierowca. Warto dowiedzieć się też, z czego zbudowane jest sprzęgło i kiedy należy je wymienić na nowe.

Konstrukcja sprzęgła

Konstrukcja sprzęgła samochodu osobowego, nie jest skomplikowana. Podzespół składa się z tarczy ciernej, która dociskana jest przez tarczę dociskową. Ta zaś łączy się za powierzchnią koła zamachowego silnika. W przypadku nowszych aut wykorzystywane jest dwumasowe koło zamachowe, które przy ewentualnym uszkodzeniu sprzęgła nie musi być każdorazowo wymieniane. Niekiedy wystarczy jego regeneracja.

Jeśli chodzi zaś o pracę sprzęgła, jego ruch inicjowany jest poprzez wciśnięcie lub zwalniane pedału sprzęgła przez kierowcę. To wtedy tarcza sprzęgła, która osadzona jest na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów, sterowana jest tzw. łożyskiem oporowym.

Kiedy należy wymienić sprzęgło?

Sprzęgło to podzespół, który ma określoną przez producentów żywotność. Z czasem jego tarcze ulegają wytarciu i poluzowaniu, co zaczyna objawiać się znacznie pogorszoną jakością jazdy. Tarcza ślizga się i nie może wtedy zagwarantować silnikowi właściwego momentu obrotowego. Przyjmuje się, iż sprzęgło samochodowe wytrzymuje około 100-200 tysięcy przejechanych kilometrów. Wszystko zależy od jakości podzespołu, typu i modelu samochodu, a także od stylu jazdy. Dla przykładu agresywna jazda wpływa na szybkie zużycie dwumasowego koła zamachowego. Szybsze usterki pojawiają się też przy podzespołach, które są eksploatowane w zły sposób: kierowca nie wciska do końca pedału sprzęgła przy zmianie biegów czy też nie używa go w sposób płynny.

Objawami uszkodzonego sprzęgła jest zaś szarpanie podczas ruszania, pogorszona reakcja podczas przyśpieszania i ruszania z miejsca, zjawisko twardniejącego pedału, szumy w okolicy skrzyni biegów, zapach spalenizny wewnątrz auta, a także słabe przyspieszenie samochodu, pomimo mocnego naciskania gazu i zwiększania obrotów (tzw. ślizganie się sprzęgła).

Wymiana sprzęgła – na czym polega?

Wymiana sprzęgła wymaga doboru dobrej jakości podzespołu. Jest to szczególnie ważne dla aut, których wiek nie przekracza kilku lat. Tańsze zamienniki można zaś wybrać dla starszych pojazdów, których wartość rzeczywista nie jest wysoka. Sam proces serwisu należy też powierzać tym warsztatom, które słyną z szybkiej obsługi, nowoczesnego parku technologicznego, a także z doświadczenia. Jest to ważne dlatego, że sprzęgło przy wymianie wymaga przejścia wielu skomplikowanych etapów prac. Je doskonale znają specjaliści zakładu mechaniki pojazdów AUTOKOSMO z Poznania.

Serwis sprzęgła w takich warsztatach rozpoczyna się od rozpięcia zawieszenia pojazdu. Następnie istotne jest zdemontowanie półosi napędowych oraz skrzyni biegów. Dopiero wtedy można zdemontować tarczę dociskową, sprzęgłową oraz łożysko oporowe i koło zamachowe. Kolejny etap serwisu to montaż nowych elementów sprzęgła oraz ponowny montaż skrzyni biegów i zawieszenia. Dobry serwisant zadba przy tym o wymianę oleju w silniku i skrzyni biegów. Każdy serwis powinien też dotyczyć zamontowania nowych wyprzęgników.

 

Opracowanie:
Poznań, Czarna Rola 11
tel. 730 666 342
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz