Artykuł sponsorowany

Najczęstsze usterki w samochodach osobowych

Najczęstsze usterki w samochodach osobowych

Usterek w samochodach osobowych jest tak wiele, jak wiele jest ich części – nie podlega to żadnej dyskusji, bo wszystko z czasem może się zepsuć. Jest jednak kilka typowych usterek, które zdarzają się najczęściej. W naszym artykule postanowiliśmy się przyjrzeć sześciu typowym usterkom silnika, które mogą się przydarzyć nie tylko posiadaczom starych samochodów. Z częścią z nich fachowcy w warsztacie poradzą sobie szybko, a niektóre okażą się bolesne.

Alternator, pasek zębaty i pasek rozrządu

Alternator, inaczej prądnica prądu przemiennego, służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. Alternator posiada wbudowany prostownik na diodach krzemowych, dla zapewnienia współpracy z akumulatorem, które do ładowania wymaga prądu stałego. 

Gdy alternator ulegnie uszkodzeniu, dochodzi zwykle do wyładowania akumulatora, a co się z tym wiąże, przymusowego postoju – mówi nam przedstawiciel serwisu samochodowego SABAT z Lublina

Najczęściej dochodzi do zużycia szczotek w alternatorze, których wymiana nie jest dla nas kosztowna. Do napędu alternatora, a także pompy wodnej i agregatora klimatyzatora służy pasek zębaty. Co jakiś czas powinniśmy sprawdzać stan paska zębatego i jego napięcia, aby wymienione urządzenia mogły funkcjonować poprawnie. Często o tym zapominamy, a konsekwencje są oczywiste. Drugi pasek, któremu warto się przyjrzeć, to pasek rozrządu – element napędzający wałek rozrządu, który steruje pracą zaworów, przenosi napęd na wałek z wału korbowego. Najczęstsza usterka to po prostu pęknięcie paska rozrządu, a wtedy zawory nie pracują i dochodzi o ich uszkodzenia, a także do uszkodzenia zaworów, tłoków oraz głowicy.

Pierścienie, wałek rozrządu i zawory

Pierścienie to elementy, które są umieszczone na tłokach – ich zadaniem jest zapewnienie idealnego dopasowania tłoka do cylindra. Pierścienie z czasem ulegają zużyciu, z czego nie zdajemy sobie sprawy, a wtedy między pierścieniem i cylindrem pojawia się niepożądany luz i do cylindra dostaje się olej. Kolejna usterka związana jest ze wspomnianym już wałkiem rozrządu, który steruje pracą zaworów. Najczęstsza usterka to pęknięcie wałka albo do zużycia mechanicznych krzywików. Wałek rozrządu powinniśmy co jakiś czas wymieniać, aby poprawić osiągi samochodu – moc może wzrosnąć nawet o 20%. A co z samymi zaworami? To elementy, które zamykają i otwierają otwory dolotowe do cylindrów i otwory, którymi odprowadzane są spalone gazy. W starszych silnikach od jego ustawienia w dużej mierze zależy praca samochodu, w nowych są regulowane automatycznie. Mogą ulec uszkodzeniu przy zerwaniu paska rozrządu lub łańcucha rozrządu – wtedy tłoki uderzają w zawory i je wyginają. Nie należy więc lekceważyć regularnych przeglądów, a jeśli coś nas zaniepokoi, lepiej od razu wybrać się do sprawdzonego serwisu samochodowego

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz