Artykuł sponsorowany

Najczęstsze usterki systemów common rail

Najczęstsze usterki systemów common rail

Systemy wtrysku paliwa stosowane w silnikach Diesla, nazywane także systemami common rail, składają się z wielu współpracujących ze sobą elementów. Jak niemal wszystkie części auta, także i te narażone są na zużycie, a tym samym uszkodzenia. Najczęściej związane są one z niedomaganiem wtryskiwaczy albo pompy paliwa. Nie są to oczywiście jedyne elementy common rail, które mogą nas zawieść.

Uszkodzenia wtryskiwaczy w dieslu

Mogłoby się wydawać, że wtryskiwacze stanowiące jeden z najważniejszych elementów systemów common rail mają stosunkowo prostą budowę. Nic bardziej mylnego. Wtryskiwacze zbudowane są z wielu małych, ściśle współpracujących części, które wrażliwe są na zabrudzenia prowadzące do ich uszkodzeń. Tak jak w przypadku pozostałych elementów systemu common rail, tak i tutaj istotna jest przede wszystkim dobra jakość paliwa – to ona pozwoli nam dłużej cieszyć się jazdą bez usterek systemu wtrysku paliwa. Oczywiście awaria tak czy inaczej może się przydarzyć – o postępowanie zapytaliśmy ekspertów z firmy Diesel Serwis Mechanika Pojazdowa:

– Cały mechanizm pompy wtryskowej i wtryskiwaczy jest niezwykle skomplikowany, dlatego w razie podejrzenia awarii należy się niezwłocznie zgłosić do warsztatu samochodowego w celu wyeliminowania usterki. Jeśli reakcja będzie wystarczająco szybka, to jest bardzo duża szansa na niedrogą naprawę, bez konieczności naprawy całego silnika samochodu.

Wraz z postępującym rozwojem wtryskiwaczy zwiększa się trudność ich regeneracji, a niektórzy producenci w ogóle nie oferują części do jej przeprowadzenia.

Dlaczego w Dieslu psują się pompy paliwa?

Jeśli zauważymy w swoim samochodzie wyposażonym w system common rail jakiekolwiek objawy usterki pompy paliwa, warto upewnić się, czy to aby na pewno ona zawiodła. Jej sprawdzenie nie jest tak drogie jak wymiana, a pozwoli uniknąć kosztów. Najczęstszą przyczyną awarii pompy paliwa jest – ponownie – kiepskiej jakości paliwo. Czasem dają o sobie znać niepotrzebne oszczędności poczynione na naprawie drobnych usterek. Najczęściej jednak wadliwa jest nie sama pompa, a elektronika sterująca tym urządzeniem.

Co może zepsuć się w systemie common rail?

Prócz wtryskiwaczy i pomp paliwa zepsuć mogą się także pompy niskiego ciśnienia – dlatego najlepiej pilnować poziomu paliwa, zawsze mając przynajmniej ¼ zbiornika. Sam zbiornik paliwa oraz przewody warto czyścić co 10‐15 lat. Ich wymiany dobrze dokonać po zatarciu pompy paliwa, dokonując wówczas także wymiany szyny wtryskowej. Niestety, sam filtr paliwa nie wystarczy zazwyczaj, by pozbyć się wszystkich pozostałości, jakie mogą znajdować się w układzie paliwowym. Brak powyżej wspomnianych wymian może więc poskutkować kolejnymi problemami oraz wizytą u mechanika specjalizującego się w dieslach.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz