Artykuł sponsorowany

Najczęstsze usterki manualnych skrzyni biegów – jak je rozpoznać?

Najczęstsze usterki manualnych skrzyni biegów – jak je rozpoznać?

Niewielkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu skrzyni biegów mogą prowadzić do poważnych usterek, które wygenerują ogromne koszty naprawy. Sprawdź, jak ustrzec się przed poważną awarią i uniknąć wymiany całej przekładni. 

Charakterystyczne objawy usterki skrzyni biegów

  • Luźny drążek

Luzy w drążku są wyczuwalne zarówno podczas wciskania gazów, jak i na postoju (bez odpalania silnika). Jeżeli drążek „lata” na boki, to pierwszy poważny symptom niesprawności skrzyni biegów.

  • Zgrzytanie skrzyni biegów

Zgrzytanie może wystąpić przy złej zmianie biegów lub awarii skrzyni. Jest ono bardzo charakterystyczne i łatwe do wychwycenia w czasie płynnej jazdy. Kierowcy z dłuższym stażem mogą wychwycić także charakterystyczne puknięcie w czasie zmiany biegu, które również świadczy o usterce. 

  • Rwanie drążka

Bardzo niepokojącym objawem, który wymaga natychmiast interwencji w warsztacie samochodowym jest rwanie drążka zmiany biegów w czasie wciskania pedału gazu. Dodatkowym sygnałem niesprawności może być wycie ze strony skrzyni biegów w czasie jazdy (a zwłaszcza w czasie przyspieszania lub hamowania).

Awaria skrzyni biegów – wina kierowcy?

Niewłaściwa eksploatacja auta połączona z nieumiejętną zmianą biegów to częste przyczyny awarii skrzyni, ale nie jedyne! Nowoczesne skrzynie biegów źle znoszą długotrwałą pracę na niskich obrotach, przez co łożyska szybciej się ścierają. Niektóre usterki wynikają z wad konstrukcyjnych auta i nieprawidłowo dobranych materiałów. W pozostałych przypadkach winę ponoszą kierowcy, którzy zbyt szybko zmieniają biegi, jeżdżą na niskich obrotach oraz praktykuję jazdę na półsprzęgle. Wszystkie te grzechy motoryzacyjne skutkują uszkodzeniami przekładni.

 Usterki – samodzielna diagnoza

Najczęstsze usterki mają związek z mechanizmami zewnętrznymi m.in. awarią wybieraka oraz nieprawidłowo wyregulowaną linką. Równie częstą przyczyną awarii jest zużycie pierścieni umieszczonych na wałku skrzyni lub uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego. Jeżeli w czasie przyspieszania lub hamowania słuchać wycie, usterka dotyczy najpewniej kół zębatych lub łożysk. Ignorowanie problemu może doprowadzić do rozerwania obudowy skrzyni, dlatego konieczna jest szybka diagnostyka i serwis w sprawdzonym warsztacie samochodowym, takim jak Auto Serwis Bokserska Bernadeta Kurek. Długotrwały brak reakcji sprawia, że auto stanowi zagrożenie w ruchu drogowym. Im dłużej lekceważymy problem, tym koszty naprawy będą wyższe.
Opracowanie:
Warszawa, Bokserska 1c
tel. 882 553 355
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz