Artykuł sponsorowany

Najczęstsze awarie silników spalinowych – co warto wiedzieć?

Najczęstsze awarie silników spalinowych – co warto wiedzieć?
Współcześnie produkowane silniki spalinowe, bez względu na to, czy chodzi o jednostki wolnossące, czy wysokoprężne, znacząco różnią się od tych, z którymi można było się spotkać jeszcze kilkanaście lat temu. Są to konstrukcje znacznie bardziej zaawansowane technologiczne, podczas których projektowania, kładzie się wyjątkowy nacisk na kwestie związane z wydajnością oraz niską emisją spalin. Niemniej jednak awarie silników zdarzały się, zdarzają i najprawdopodobniej będą się zdarzać. Co stanowi ich główną przyczynę?

Czy elektronika jest źródłem wszelkiego zła?

Wśród kierowców panuje bardzo wyraźne przeświadczenie o tym, iż źródłem wszelkiego zła, które odpowiada za różnego rodzaju awarie silników spalinowych, jest wszechobecna elektronika. Czy taki punkt widzenia jest całkowicie słuszny? Oczywiście producentom samochodów zdarzają się wpadki, aczkolwiek wady fabryczne należą raczej do rzadkości. Rozważając o zaletach i wadach zastosowania nowoczesnych systemów w silnikach, nie należy zapominać o tym, iż to dzięki nim, istnieje możliwość stworzenia jednostki napędowej, charakteryzującej się wyjątkowo dużą mocą uzyskaną z małej pojemności, czego doskonałym przykładem mogą być silniki Forda. Rzeczywiście rację mają ci, którzy twierdzą, że elektronika bywa problematyczna. Czasami ekran deski rozdzielczej lubi zasypać nas groźnymi i niezrozumiałymi komunikatami, które zdają się nie mieć odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Za piętę achillesową montowanych we współczesnych samochodach systemów elektronicznych uznaje się sterowniki, które współdziałając z komputerem pokładowym, odpowiedzialne są za zarządzenia poszczególnymi procesami takimi jak optymalizacja dawki paliwa. Nie są to jednak awarie kosztowne i zdiagnozować można je bardzo łatwo za pomocą specjalistycznie zaprojektowanego komputera diagnostycznego. A jak sprawa wygląda w przypadku podzespołów mechanicznych?


Mechaniczne podzespoły silników spalinowych – tak masz, jak dbasz

Silniki spalinowy jest bardzo skomplikowaną konstrukcją połączonych ze sobą i od siebie zależnych elementów. W zdecydowanej większości przypadków są one wykonane z niezwykle wytrzymałych stopów metali, w taki sposób, aby zapewnić kierowcy długotrwałą radość, spowodowaną brakiem konieczności przeprowadzania kosztownych napraw. Aby silnik rzeczywiście mógł służyć nam przez lata, zdecydowanie warto zadbać o jego regularny serwis, ponieważ tak jak w przypadku zdrowia, znacznie lepiej i taniej jest zapobiegać niż leczyć. Niestety wciąż dość mocno bagatelizowana jest kwestia regularnej wymiany oleju. Niektórzy próbują także zaoszczędzić na jego jakości. Badania specjalistów z branży motoryzacyjnej wyraźnie pokazują, iż zaniedbanie tego procesu może skrócić żywotność silnika nawet o połowę.

Sporo kontrowersji wywołuje także kwestia wymiany rozrządu. Często spotkać można się z opinią, iż jeśli za pracę tego układu odpowiada popularny łańcuszek, to o konieczności wymiany można zapomnieć. Nic bardziej mylnego. W zależności od konkretnej specyfikacji jednostki napędowej w samochodzie osobowym rozrząd powinien zostać wymieniony co około 70-90 tys. km.

Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że do powstania wielu awarii natury mechanicznej przyczyniają się sami użytkownicy. Konieczność przeprowadzenia naprawy wynikać może także ze zużycia eksploatacyjnego konkretnych podzespołów, co szczególnie widoczne jest podczas zakupu samochodów z rynku wtórnego. Najczęściej wymienianymi elementami są tutaj sprzęgła oraz koła dwumasowe, odpowiedzialne za minimalizację drgań, wynikających ze specyficznej pracy silników wysokoprężnych. Czy usterkę można rozpoznać samodzielnie?

Jak rozpoznać usterkę?

Bardzo rzadko zdarza się, że usterka natychmiast powoduje konieczność zatrzymania auta. Pierwsze symptomy tego, że coś jest nie tak, jak powinno, pojawiają się znacznie wcześniej. Kierowcy powinni być wyjątkowo wyczuleni na objawy takie jak

  • wyraźnie głośniejsza praca silnika,
  • wyraźnie odczuwalne drgania wewnątrz kabiny spowodowane pracą silnika,
  • falowanie wskazówki obrotomierza,
  • wahania wskazówki temperatury silnika,
  • nagły spadek mocy,
  • wyraźnie zwiększone średnie spalanie paliwa.

Są to objawy mogące świadczyć o początkowym stadium awarii, któregoś z najistotniejszych systemów takich jak układ wtryskowy, czy paliwowy. Oczywiście czym innym jest zauważenie tego, że coś się dzieje, a czym innym postawienie diagnozy. Aby uniknąć efektu domniemania, zdecydowanie warto skorzystać z usług najbardziej doświadczonych mechaników. Mowa tu o firmach takich jak Mechanika Pojazdowa, której właścicielem jest Marek Popiół. Dzięki wykwalifikowanej kadrze pracowniczej oraz nowoczesnemu wyposażeniu firma wyrobiła sobie opinię jednej z najrzetelniejszych w skali całego regionu. Wszyscy zainteresowani mogą tutaj liczyć nie tylko na bardzo atrakcyjne warunki cenowe, ale także na szeroko zakrojoną pomocą i indywidualne podejście do każdego ze zleceń.

Reasumując, awarii silnika nie da się przewidzieć, ponieważ przyczyny mogą być absolutnie różne. Można jednak przyczynić się do tego, iż dzięki regularnym serwisom oraz odpowiednio częstej wymianie płynów technicznych, jednostka napędowa będzie służyła nam przez lata.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz